Вітаємо учасників онлайн-семінару регіональної школи новаторства!

15 листопада 2016 р.

Толмач Наталія Іванівна

Формування інноваційного векторного поля вчителя української мови і літератури
Толмач Наталія Іванівна, учитель української мови та літератури комунального закладу «навчально-виховний комплекс «Долинська гімназія - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 Долинської районної ради»

У тезах висвітлено погляд на використання Інтернет-технологій у діяльності вчителя української мови та літератури. Автор пропонує власні напрацювання (завдання, ілюстративний матеріал), які використовує на уроках та в позакласній роботі.
Працюючи над формуванням власного інноваційного поля, часто чуємо питання:
-       Чи потребує сучасне покоління нових підходів у навчанні?
«Покоління Google», «міленіали», digitalnatives (цифрові аборигени) —ці назви акцентують увагу на великій ролі цифрових технологій у житті сучасних учнів. Психологи й соціологи останніми роками досліджують, як відрізняється медійна поведінка підлітків від старших поколінь.
Тож  на  сьогоднішньому  етапі  розвитку суспільства  необхідно  у  школах  створювати  новітнє  навчальне середовище,у якому відбувається формування вмінь  і  навичок  XXI ст. Сформувати такі навички та вміння можна тільки із застосуванням  нових  методів  та  елементів  сучасних  освітніх технологій,           оскільки  школяр  значну  частину  часу  проводить  в мережі  Інтернет, і  щоб  цей  час  він  використовував із  користю,  можна створювати  навчальні  та  соціальні  проекти  з  використанням хмарних сервісів.
Саме тому сьогодні актуальним є пошук нових форм роботи, створення моделі навчання, яка забезпечить взаємодію всіх учасників навчального процесу.
Одним із напрямів модернізації системи освіти є організація взаємодії: учитель-учень. Робота учителя української мови і літератури розглядається як  цілісна система діяльності, що базується на досягненнях педагогічної науки і передового педагогічно­го досвіду, забезпечує зростання рівня кваліфікації, майстерності педагога, підвищення творчого потенціалу загалом, а в кінцевому підсумку – поліпшення якості знань учнів, їх розвитку та вихованості.
Взаємодія учителя та учнів здійснюється через безпосереднє спілкування та в онлайн-форматі. Упровадження віртуальних форм роботи створює побудову відкритої системи безперервної освіти. Доступ у будь-який час до інформації робить пізнавальну більш ефективною діяльність учнів:
-                     виконання завдань,
-                     створення, перегляд і обговорення відео,
-                     спільні проекти.
         Як уже переконалася на практиці, інформаційно-комунікаційні технології відкривають великі можливості для онлайн - взаємодії:
·                   вільний доступ до спільних ресурсів у інформаційному просторі мають усі учасники освітнього процесу;
·                   немає потреби у присутності учителя та учнів одночасно в одному і тому ж місці;
·                   для усіх стають доступними досягнення учнів;
·                   можна проводити дистанційні курси, проекти.
Як відомо, сучасний світ спілкується «мовою проектів». Людина будує та реалізує життєві проекти. Так наприкінці ХХ ст. склався новий тип організаційної культури діяльності – проектно-технологічний, тому такі інноваційні форми діяльності, як проектна, стали своєрідним атрибутом часу.
Які навчальні проекти можна розробити за програмним матеріалом з використанням ІКТ? Використання вікі-технології; створення сайту, наповнення учнівськими дослідженнями інтерактивної дошки.
Тож у ході навчальної діяльності кожен учень, а також клас у цілому, формує свій особистий інформаційний простір. Цей простір включає в себе мультимедійні продукти класу і кожного учня, а також інші інформаційні об’єкти, в тому числі - результати проектної роботи.
Враховуючи вищесказане,можна передбачити такі результати від упровадження віртуальних форм:
-  відпрацювання форм мережевої взаємодії між через блог:
- створення мережевих моделей використання медійних освітніх та Інтернет – технологій у навчально-виховному процесі через сайт,  соціальні мережі: ВКонтакте, Facebook;
- створення власного банку інтерактивних вправ (Learningapps.org), тестів (Coggle-форми), пазлів (Puzzing), ментальних карт (mindmeister), скрайбу (SparkolVideoScribe), кластерів (Coggle-малюнки:); презентацій (Prezi,emaze), відео (Youtube); робота з інтерактивними дошками Padlet, Thinglink.
Як результат –
-оновлення форм і методів роботи;
- створення умов для розвитку власного творчого потенціалу шляхом упровадження інноваційних освітніх  технологій;
- розроблення моделей використання Інтернет-технологій  у роботі;
- розвиток в учнів медійної культури і забезпечення їх підготовки до ефективної взаємодії із сучасним інформаційним середовищем через соціальні мережі ВКонтакте, Facebook.
Діяльність блогу «Будні філолога» забезпечує:
-                     інформуванняусіх відвідувачів про новини в освіті;
-                     запровадження проектів, програм, конкурсів тощо;
-                     інформаційний супровід дослідно-експериментальної роботи, інноваційної діяльності у системі роботи;
-                     презентація досягнень системи освіти в цілому та учасників навчально-виховного процесу зокрема;
-                     створення умов для інтерактивної взаємодії учасників навчально-виховного процесу;
-                     поширення перспективних інноваційних освітніх педагогічних проектів та ініціатив,
-                     стимулювання творчої активності та самореалізації учасників навчально-виховного процесу.
Сучасний учитель української мови і літератури – це генератор ідей, організатор, який поєднує новітні і традиційні методики, засоби і прийоми, сприяючи формуванню інноваційного векторного поля кожного учня.
Використання цифровихресурсів, інформаційно-комунікаційних  технологій у діяльності учителя української мови і літератури  дає змогу оптимізувати зміст навчання, модернізувати форми й методи організації навчальної діяльності,а також дозволяє оптимізувати весь процес обміну інформацією, доцільно і швидко здійснювати діагностику, планувати роботу, підвищити ефективність та приймати об’єктивні рішення.
Отже, упровадження ІКТ не тільки формує інноваційне векторне поле вчителя, а й робить навчання дітей більш цікавим та ефективним, сприяє формуванню в учнів  інформаційних і практичних  компетенцій.  Як радив  Я.А. Коменський, «усіма можливими засобами потрібно запалювати в дітях гаряче прагнення до знань і навчання».

Використані джерела
1.                Винарчук Т. М. Роль і значення освітніх Веб-ресурсів у забезпеченні безперервної освіти педагога. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу:http://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/10/statti/vinarchyk_t.htm.
2.                Положення «Про електронні освітні ресурси» від 01.10.2012 за № 1060 [Електронний ресурс]. — Режим доступу:http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12.

3.                Список сервісів та інструментів Google. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ru.wikipedia.org/wiki/Список _сервисов _Google.

1 коментар:

  1. Досвід роботи автора цікавий, змістовний, сучасний. Наталія Іванівна презентувала вагомі напрацювання щодо використання Інтернет-технологій у діяльності вчителя української мови та літератури, які результативно використовує на уроках та в позакласній роботі. Успіхів Вам!

    ВідповістиВидалити