Формування інноваційного векторного поля вчителя української мови і літератури
Толмач Наталія Іванівна, учитель української мови та літератури комунального закладу «навчально-виховний комплекс «Долинська гімназія - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 Долинської районної ради»
Толмач Наталія Іванівна, учитель української мови та літератури комунального закладу «навчально-виховний комплекс «Долинська гімназія - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 Долинської районної ради»
У тезах висвітлено погляд на
використання Інтернет-технологій у діяльності вчителя української мови та
літератури. Автор пропонує власні напрацювання (завдання, ілюстративний
матеріал), які використовує на уроках та в позакласній роботі.
Працюючи над
формуванням власного інноваційного поля, часто чуємо питання:
-
Чи потребує сучасне покоління нових підходів у навчанні?
«Покоління Google»,
«міленіали», digitalnatives (цифрові аборигени) —ці назви акцентують увагу
на великій ролі цифрових технологій у житті сучасних учнів. Психологи
й соціологи останніми роками досліджують, як відрізняється медійна
поведінка підлітків від старших поколінь.
Тож на
сьогоднішньому етапі розвитку суспільства необхідно
у школах створювати
новітнє навчальне середовище,у
якому відбувається формування вмінь
і навичок XXI ст. Сформувати такі навички та вміння
можна тільки із застосуванням нових методів
та елементів сучасних
освітніх технологій,
оскільки школяр значну
частину часу проводить
в мережі Інтернет, і щоб
цей час він
використовував із користю, можна створювати навчальні
та соціальні проекти
з використанням хмарних сервісів.
Саме тому сьогодні
актуальним
є пошук нових форм роботи, створення моделі навчання, яка забезпечить взаємодію
всіх учасників навчального процесу.
Одним із напрямів
модернізації системи освіти є організація взаємодії: учитель-учень. Робота
учителя української мови і літератури розглядається як цілісна система діяльності, що базується на
досягненнях педагогічної науки і передового педагогічного досвіду, забезпечує
зростання рівня кваліфікації, майстерності педагога, підвищення творчого
потенціалу загалом, а в кінцевому підсумку – поліпшення якості знань учнів, їх
розвитку та вихованості.
Взаємодія учителя
та учнів здійснюється через безпосереднє спілкування та в онлайн-форматі. Упровадження
віртуальних форм роботи створює побудову відкритої системи безперервної освіти.
Доступ у будь-який час до інформації робить пізнавальну більш ефективною діяльність
учнів:
Як уже переконалася на
практиці, інформаційно-комунікаційні технології відкривають
великі можливості для онлайн - взаємодії:
·
вільний доступ до спільних ресурсів у інформаційному
просторі мають усі учасники освітнього процесу;
·
немає потреби у присутності учителя та учнів одночасно в
одному і тому ж місці;
·
для усіх стають доступними досягнення учнів;
·
можна проводити дистанційні курси, проекти.
Як відомо, сучасний
світ спілкується «мовою проектів». Людина будує та реалізує життєві проекти.
Так наприкінці ХХ ст. склався новий тип організаційної культури діяльності –
проектно-технологічний, тому такі інноваційні форми діяльності, як проектна,
стали своєрідним атрибутом часу.
Які навчальні
проекти можна розробити за програмним матеріалом з використанням ІКТ? Використання
вікі-технології; створення сайту, наповнення учнівськими дослідженнями інтерактивної
дошки.
Тож у
ході навчальної діяльності кожен учень, а також клас у цілому, формує свій
особистий інформаційний простір. Цей простір включає в себе мультимедійні продукти класу і кожного учня, а
також інші інформаційні об’єкти, в тому числі - результати проектної роботи.
Враховуючи
вищесказане,можна передбачити такі результати від упровадження віртуальних форм:
- створення мережевих
моделей використання медійних освітніх та Інтернет – технологій у
навчально-виховному процесі через сайт, соціальні мережі: ВКонтакте, Facebook;
- створення
власного банку інтерактивних вправ (Learningapps.org), тестів (Coggle-форми), пазлів (Puzzing), ментальних карт (mindmeister), скрайбу (SparkolVideoScribe), кластерів (Coggle-малюнки:); презентацій (Prezi,emaze), відео (Youtube); робота з
інтерактивними дошками Padlet, Thinglink.
Як результат –
-оновлення форм і
методів роботи;
- створення умов
для розвитку власного творчого потенціалу шляхом упровадження інноваційних
освітніх технологій;
- розроблення
моделей використання Інтернет-технологій
у роботі;
- розвиток в учнів
медійної культури і забезпечення їх підготовки до ефективної взаємодії із
сучасним інформаційним середовищем через соціальні мережі ВКонтакте, Facebook.
-
інформуванняусіх
відвідувачів про новини в освіті;
-
запровадження
проектів, програм, конкурсів тощо;
-
інформаційний
супровід дослідно-експериментальної роботи, інноваційної діяльності у системі
роботи;
-
презентація досягнень
системи освіти в цілому та учасників навчально-виховного процесу зокрема;
-
створення
умов для інтерактивної взаємодії учасників навчально-виховного процесу;
-
поширення
перспективних інноваційних освітніх педагогічних проектів та ініціатив,
-
стимулювання творчої активності
та самореалізації учасників навчально-виховного процесу.
Сучасний учитель
української мови і літератури – це генератор ідей, організатор, який поєднує новітні
і традиційні методики, засоби і прийоми, сприяючи формуванню інноваційного
векторного поля кожного учня.
Використання цифровихресурсів, інформаційно-комунікаційних технологій у діяльності учителя української
мови і літератури дає змогу оптимізувати
зміст навчання, модернізувати форми й методи організації навчальної діяльності,а
також дозволяє оптимізувати весь процес обміну інформацією, доцільно
і швидко здійснювати діагностику, планувати роботу, підвищити ефективність та
приймати об’єктивні рішення.
Отже, упровадження
ІКТ не тільки формує інноваційне векторне поле вчителя, а й робить навчання
дітей більш цікавим та ефективним, сприяє формуванню в учнів
інформаційних і практичних
компетенцій. Як радив Я.А. Коменський, «усіма можливими засобами
потрібно запалювати в дітях гаряче прагнення до знань і навчання».
Використані джерела
1.
Винарчук Т. М. Роль і значення освітніх Веб-ресурсів у
забезпеченні безперервної освіти педагога. – [Електронний ресурс]. – Режим
доступу:http://narodnaosvita.kiev.ua/Narodna_osvita/vupysku/10/statti/vinarchyk_t.htm.
2.
Положення «Про електронні освітні ресурси»
від 01.10.2012 за № 1060 [Електронний ресурс]. — Режим доступу:http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12.
3.
Список сервісів та інструментів
Google. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ru.wikipedia.org/wiki/Список _сервисов _Google.
Досвід роботи автора цікавий, змістовний, сучасний. Наталія Іванівна презентувала вагомі напрацювання щодо використання Інтернет-технологій у діяльності вчителя української мови та літератури, які результативно використовує на уроках та в позакласній роботі. Успіхів Вам!
ВідповістиВидалити