Вітаємо учасників онлайн-семінару регіональної школи новаторства!

15 листопада 2016 р.

Щербатко Тамара Володимирівна

Роль ІКТ-компетентності педагогів у професійній діяльності
Щербатко Тамара Володимирівна, заступник директора з навчально-виховної роботи спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №7 Світловодської міської ради Кіровоградської області

Сучасне суспільство характеризується процесом інформатизації. Це  стає необхідним у діяльності кожного навчального закладу. Сучасний учитель розуміє, що його ІКТ-компетентність дозволить вдосконалювати навчально-виховний процес та виходити на позитивний результат кінцевого процесу навчання та виховання учнів. Тому формування у педагогів професійної та загальної інформаційної культури є необхідністю.
Український філософ, поет, педагог 18 століття Г.С. Сковорода писав: «Не вчи камінь котитися, сама природа навчила його. Прийми лише перешкоду і він сам покотиться». Ці прості і водночас мудрі слова ще раз підтверджують, що саме від учителя залежить наскільки глибокими будуть знання, уміння та навички учнів. Сучасний учень має бути партнером учителя на уроці, а навчання – співробітництвом педагога та учня.
Епоха інформатизації вимагає виховання в учнів інформаційної компетентності, а саме: уміння знаходити інформацію та фільтрувати її, зберігати та систематизувати, робити правильні висновки, уміти застосовувати та передавати, використовуючи в інших контекстах. Тому кожен учитель повинен чітко усвідомлювати, щоІКТ-компетентність є складовою професійного розвитку педагога.
В сучасній школі комп’ютерне обладнання є основним інструментом упедагогічній діяльності вчителя, яке здатне полегшити розв’язання цілого ряду професійних завдань. Сьогодні кваліфікований фахівець повинен уміти широко користуватися програмними засобами, інтернет-ресурсами, які дадуть можливість швидко та ефективно отримати потрібний результат  стратегії нової освіти у формуванні фінансової, цифрової, громадянської та глобальної грамотності випускника школи з виробленням навичок мислення, взаємодії та спілкування.
Як зазначає В. Биков, «у діяльності навчальних закладів усіх типів і рівнів акредитації проблемам інформатизації повинна приділятись першочергова увага» [1].
Питання використання засобів інформаційних технологій у процесі професійної підготовки вчителівзнайшли відображення в роботах А. Андрющак, В. Білошапко, С. Бешенкова, І. Богданової, В. Виноградова, Р. Гуревича, М. Жалдака, Н. Клокар, А. Кузнєцова, В. Лєдньова, Ю. Триуса, І. Роберт, В. Шевченка та ін. Методичні основи підготовки фахівців у системі безперервної освіти в умовах сучасного інформаційного середовища розробляються Н. Астаф’євою, Я. Болюбашем, Я. Ваграменком, М. Цвєтковою та ін.
Компетентність учителя – це здатність успішно задовольняти індивідуальні й соціальні потреби, спроможність кваліфіковано виконувати роботу.Інформаційна компетентність вчителя  - це уміння творчо мислити і передбачати наявність аналітичних, прогностичних умінь в засвоєнні та застосуванні інформації в педагогічній діяльності. Крім того, інформаційна компетентність є складовою частиною інформаційної культури вчителя, яка виконує інтеграційні функції, служить сполучною ланкою загально педагогічних і спеціальних знань і умінь.
Основними елементами процесу формування інформаційної компетентності є:уміння застосовувати інформаційні технології для демонстрації наочності на уроці;використовувати інформаційні технології для демонстрації аудіо- і відеоматеріалів; створювати презентації;систематизовувати і обробляти дані за допомогою таблиць; будувати порівняльні таблиці і виявляти закономірності за допомогою комп'ютера.Застосовування інформаційних технологій сприяє моделюванню процесів і об'єктів, виконанню рисунків та ескізів. Дає змогувчителю використовувати комп'ютерне тестування та мережу Інтернет для вирішення педагогічних питань, збору інформації, участі в онлайн-конференціях, доступу до наукових, педагогічних, методичних даних.
СЗШ №7 м.Світловодська працює над вирішенням науково-методичної проблеми «Створення сучасного освітнього середовища як необхідної передумови компетентнісного підходу до навчання та виховання учнів». Одним із напрямків є робота над проектом «Єдиний інформаційний простір в школі». Провідною ідеєю проекту є впровадження у навчально-виховний процес освітніх інновацій, інформаційно-комунікаційних педагогічних технологій, створення умов для переходу до нового рівня освіти. Визначені основні завдання проекту: створення та систематичне поповнення банку інформаційної та науково-методичної підтримки; оновлення веб-сайту навчального закладу для опублікування нормативних документів, новин в галузі освіти;презентація кращих освітянських надбань, підтримка колективної та індивідуальної комунікації.
Проводиться робота щодо створення персональних блогів та сайтів учителів-предметників. Активно працює сайт школи (svitlovodsk-school7.edukit.kr.ua), який є координаційним центром всіх підрозділів закладу, методичним майданчиком, формою передачі досвіду та зв'язку з батьками.
Серед напрямків роботипроекту основними є:
·        координаційний: контроль та аналіз діяльності;
·        інформаційний: створення системи блогів учителів, спільне інформаційне наповнення шкільного веб-сайту, залучення учасників навчально-виховного процесу до участі в інтернет-конференціях, інтернет-проектах, інтернет-олімпіадах, вебінарах;
·        діагностичний:методичне забезпечення з метою ефективного впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в школі, проведення спеціальних майстер-класів з метою навчання педагогів,моніторинг ефективних шляхів впровадження ІК-технологій;
·        кадровий: забезпечення стовідсоткового володіння ІКТ усіма педагогічними працівниками, створення сприятливих умов для відпрацювання, використання та обміну досвідом з питань розробки та впровадження ІК-технологій у навчально-виховний процес;
·        розвивальний: створення єдиного освітнього середовища та інформаційної інтеграції школи, забезпечення матеріально-технічної бази.
Ефективність використання інформаційно-комунікаційних технологій залежить від комп’ютерного оснащення школи, наявності відповідного програмного забезпечення, обізнаності вчителів у галузі використання комп’ютерних технологій, уміння об’єднати методику використання інформаційних технологій з методикою викладання свого предмета, вміння вчителя залучити учнів до використання інформаційних технологій у рамках свого предмета. Зрозуміло, що вчителів, які можуть якісно передати знання шкільної програми учням, застосовуючи інформаційні технології, необхідно вчити. Отже, основним завданням адміністрації та методичної служби школи було залучення до освоєння ІКТ усіх учителів як користувачів і спрямування їх роботи на впровадження ІКТ в професійну діяльність.
Були визначені основні напрямки інтеграції комп’ютерних засобів в навчальний процес:
1.     Використання педагогічних програмних засобів навчального призначення, що сприяло унаочненню навчання, формуванню абстрактного мислення, поглибленому самостійному вивченню предметів, виробленню практичних знань, умінь і навичок учнів.
2.     Моделювання та проведення інтегрованих уроків на базі комп’ютерного класу. Це найчастіше є уроки: інформатика-математика, інформатика-фізика, інформатика-географія, інформатика-біологія та інші. Доцільність проведення таких уроків полягає в практичній спрямованості матеріалу, що вивчається, сприяє поглибленню міжпредметних зв’язків та підвищенню інтересу учнів до вивчення інших предметів.
3.      Підготовка та проведення уроків з різних предметів з використанням ІК-технологій (учителями самостійно).
4.     Використання на уроках комп’ютерного тестування, яке сьогодні є досить актуальним при підготовці учнів до ЗНО.
5.     Використання на уроках дидактичних матеріалів, презентацій, навчальних проектів [2].
З цією метою організовуються: психолого-педагогічні семінари, теоретичні, практичні заняття, семінари-практикуми з використанням комп’ютерних технологій.
На базі комп’ютерних класів (яких в школі є три) створений тренінговий центр для навчання педагогів-предметників основам інформаційно-комунікаційних технологій. Тренери – учителі інформатики школи. Під їх керівництвом проводяться тематичні тижні, декади, фестивалі з питань впровадження ІКТ в навчально-виховний процес та практикуються проведення відкритих уроків учителями-предметниками з використанням ІКТ.
Конкурс «Мій найкращий урок з використанням ІКТ» показав зацікавленість учителів та учнів у застосуванні на уроках комп'ютера, під час  викладання різних предметів, залучив школярів до самостійної дослідницької діяльності під час розв’язування практично спрямованих завдань, що є важливим стимулом для розвитку в учнів навичок ХХІ століття.
Педагогічний колектив долучився до Державної цільової програми «Сто відсотків».
Завдяки такій роботі кожен учитель школи, незалежно від рівня своєї кваліфікації, навчився орієнтуватися в інформаційному просторі, отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог сучасної освіти, а саме: створювати текстові документи, таблиці, малюнки, діаграми, презентації, використовувати інтернет-технології, локальні мережі, бази даних, здійснювати анкетування, тестування, пошук необхідної інформації в мережі Інтернет, розробляти власні електронні продукти (розробки уроків, демонстраційний матеріал, презентації), поєднувати готові електронні ресурси у своїй професійній діяльності.
Кількість учителів, які мають: сайти – 6 (11%),  персональні блоги – 44(83%), електронні адреси – 50 (94%). 
Інформація щодо сертифікації учителів за курсами ІКТ: «Основи ІКТ» - 46 (88%), Intel «Навчання для майбутнього» - 2 (4%), «Основи інтернету» - 6 (11%), «Хмарні технології» - 2 (4%), «Основи створення комп’ютерних презентацій» - 2 (4%), курс «Цифрових технологій» - 2 (4%), методика викладання курсу «Основи ІКТ» - 2 (4%), «Основи безпечної роботи з ІКТ в навчальному закладі» - 1 (2%).
Рівень володіння педагогами інформаційно-комунікаційними технологіями засвідчує про участь учителів у Інтернет-конференціях, конкурсах, поширенні власного досвіду через друк авторських робіт, участь у творчих групах та методичному коучингу в КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського».
Проведення педради-тренінгу «Хмарні технології» було викликом ситуації, так як проблема використання педагогами хмарних технологій є актуальною. Ці технології стрімко розвиваються і очевидний той факт, що «хмара» дозволяє вчителю: не переривати процес навчання під час карантину чи хвороби учнів, надавати повноцінні освітні послуги учням з обмеженими можливостями, працювати над проектами спільно з учнями з різних куточків планети. До того ж перед навчальним закладом не постає проблема у придбанні ліцензійного програмного забезпечення та його оновлення.
Серед переваг «хмарних сервісів» виділяють доступність, мобільність, високу технологічність та надійність, серед недоліків–необхідність високошвидкісного Інтернету.
З найбільш популярними «хмарними сервісами» вчителіознайомилися на педраді. Стало зрозумілим, що «хмарні технології» - це широкий спектр різноманітних можливостей, які модернізують навчальний процес у школі.
Проведено методичний фестиваль «Інформаційно-комунікаційнітехнології в практиці вчителів школи», на якому було продемонстровано досвід роботи вчителів-предметників з використання ІК-технологій під час проведення уроків.
Під час проведення уроків учителями природничо-математичного спрямування використання комп'ютера можливе на всіх етапах, що складають процес навчання: представлення нового матеріалу учням, перевірка засвоєння ними знань, що вивчаються, уточнення змісту матеріалу і методів його викладання, фіксація всіх успіхів і невдач.
Учителі філологічного напрямувикористовують експрес-уроки О. Авраменка, з метою формування культури мовлення школярів; працюють з «хмарними технологіями» для створення презентацій в програмі Prezzi, застосовують відеофрагменти за творами письменників, допомагають учням пізнати твори через буктрейлер, у позакласній роботі з мови та літератури залучають учнів до участі у веб-квестах.
Важко уявити без ІКТпроведення сучасного уроку галузі «Суспільствознавство», особливо в умовах специфіки програм для старших класів, де вивчається історія ХХ поч. ХХІ ст. Саме тому активно використовують комп’ютерні засоби та програмні продукти вчителі цих предметів.
Активно використовують комп’ютерні технології для вирішення дидактичних завдань уроку  вчителі початкової школи. Презентації, слайд-шоу, тренажери, анімовані схеми, опорні сигнали, відеофільми– це те доповнення, яке робить сучасний урок цікавим і продуктивним.
Результативність роботи учителів
Учителі школи беруть активну участь в конкурсах, основу яких складають знання інформаційно-комунікаційних технологій. Учитель інформатики Попова Л.М. (2009 р.) та учитель математики Яременко Л.Г (2016 р.) зайняли ІІ місце в обласному етапі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року». Учитель географії Губеладзе Н.М. (2014 р.) та учитель української мови і літератури Гула Л.А. (2015 р.) стали лауреатами обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року». На рахунку Гулої Л.А. (2013 р.) перемога в конкурсі професійного спрямування обласної педагогічної олімпіади «Обдарований педагог-обдаровані діти», а Попова Л.М. (2010 р.) була делегатом І Всеукраїнського з’їзду учителів інформатики в м. Києві.Вчитель музичного мистецтва Білик О.М. створила власний електронний продукт – електронний посібник для роботи на уроках в початкових класах.
Матеріально-технічне забезпечення
В школі функціонують три комп'ютерні класи, які мають 32 робочі місця, з них 22 мають програмні засоби навчання, клас з мультимедійним обладнанням, 7 комп'ютерів для обслуговування адміністративно-господарської діяльності школи та 3 ноутбуки. Учителі та учні мають можливість працювати і на інтерактивній дошці, яку школа нещодавно отримала. Кожен клас початкової школи має своє технічне обладнання ( комп'ютер, проектор, сучасний телевізор). Всі три класи підключені до мережі Інтернет.
Для забезпечення роботи учителів-предметників складено каталог програмно-педагогічних засобів, які є в школі з різних предметів.

Науково-методичне забезпечення відбувається згідно планування методичної роботи та регламентується нормативно-правовими документами. Вивчається та передається вчителями передовий педагогічний досвід через друк своїх надбань в пресі, в блогах та сайтах. На допомогу вчителям працюють творчі групи, школа молодого спеціаліста, школа педагогічної майстерності, семінари. Учителі долучаються до участі в онлайн-навчанні через проекти, зокрема «ІКТ-учителям України», науково-методичний проект «Якість освіти», співпрацюють із видавничою групою «Основа»,беруть участь у вебінарах,удосконалюють свою інформаційну компетентність на курсах підвищення кваліфікації вКЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського».
Психолого-педагогічна підтримка
В школі проводиться постійно діючий психолого-педагогічний семінар,  де розглядаються питання психолого-педагогічної підтримки системи підвищення кваліфікації вчителів щодо використання інформаційно-комунікаційних технологій.
Висновки
Формування ІКТ-компетентності сприяє всебічному розвитку вчителів-предметників, їх самовдосконаленню, бажанню вчитися впродовж усього життя.Педагоги розуміють інформаційно-комунікаційні процеси,застосовують опановане в професійній діяльності, удосконалюють професійну майстерність в застосовуванні набутих знань у педагогічній практиці, що забезпечує підвищення якості освіти.
Список використаної літератури
1.     Биков В.Ю. Сучасні завдання інформатизації освіти / В.Ю. Биков. // Інформаційні технології і засоби навчання: електронне наукове фахове видання [Електронний ресурс] / Ін-т інформ. технологій і засобів навчання АПН України, Ун-т менеджменту освіти АПН України; гол. ред.: В.Ю. Биков. – 2010. – № 1(15). – Режим доступу: http://ww.ime.edu-ua.net/em15/emg.html
2.     Науково-методичний посібник. Технологія фахової майстерності: ІКТ-компетентність в освітніх процесах: Матеріали обласної науково-практичної конференції, присвяченої пам’яті О. Хмури / Наук. ред.. Т.Гришина. – Кіровоград: ТОВ «Полімед-Сервіс», 2008. – 42-45 с.

3.     Половенко О.В., Литвиненко О.В. Інформаційна компетентність суб’єктів освітнього простору загальноосвітнього навчального закладу: проблеми та шляхи їх вирішення (з досвіду роботи Ошеги З.С., методиста методичного кабінету відділу освіти Петрівської районної державної адміністрації). – Кіровоград: КЗ «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського», 2015. – 40 с.

3 коментарі:

  1. У статті розкрито засоби впровадження ІКТ у практичну діяльність педагогів. Досвід роботи навчального закладу сучасний і актуальний. Бажаю успіхів педагогічному колективу!

    ВідповістиВидалити
  2. У статті розкрито засоби впровадження ІКТ у практичну діяльність педагогів. Досвід роботи навчального закладу сучасний і актуальний. Бажаю успіхів педагогічному колективу!

    ВідповістиВидалити
  3. Так, дійсно. Хмарні технології дають вчителю різноманіття можливостей на уроці, модернізують навчальний процес та підвищують мотивацію учнів навчатися.

    ВідповістиВидалити