Вітаємо учасників онлайн-семінару регіональної школи новаторства!

15 листопада 2016 р.

Сергійчук Олександра Олексіївна

Виховання дитини – це піклування про майбутнє держави
Сергійчук Олександра Олексіївна, вчитель математики Несватківської філії комунального закладу «Олександрівське навчально-виховне об'єднання №2» Олександрівської районної ради Кіровоградської області
Особлива увага акцентується на розробці
 інноваційного виховання особистості
 учнів в умовах сільського регіону
 на ідеях педагогічної  життєтворчості

Одним із основних завдань, які ставлять перед собою педагоги нашого закладу – випустити розвинену компетентну особистість, яка зможе сміливо іти по стежині самостійного дорослого життя; уміти зважувати всі ,,за ’’ і ,,проти ’’; бути комунікабельною особистістю; аналізувати дії та вчинки людей; бути патріотом своєї рідної держави, будівником щасливого майбутнього.
Це завдання може бути розв’язане лише на шляху реалізації особистісного підходу до учнів, коли кожен школяр постійно відчуває, що він цікавий як особистість; що його труднощі й проблеми, його майбутня доля  щиросердно турбує педагогів, які прагнуть допомогти йому відкрити своє життєве покликання, реалізувати себе як особистість у суспільстві.      
Україні необхідні не тільки кваліфіковані спеціалісти, а і освідчені громадяни, формування яких починається зі школи. На мою думку, все починається зі шкільних уроків, із психолого-педагогічних учительських спостережень за здібними учнями з метою виявлення обдарованості, перших навчальних занять. Поступово, крок за кроком, в учителя-предметника складається система різноманітних форм і методів роботи у процесі викладання предмета для розвитку обдарованої дитини.
Знання, вміння  та навички, котрі молодь набуває й виробляє, навчаючись у школі, беззаперечно є важливими. Поряд із цим  сьогодні актуальності набуває поняття компетентності учня, що визначається багатьма чинниками, оскільки саме компетентності, на думку багатьох вчених, є тими індикаторами, що дозволяють визначати готовність учня – випускника до життя, його подальшого особистого розвитку й до активної участі в житті суспільства.
Щасливе життя – це життя, яке передбачає саморозвиток самореалізацію, що здійснюється особистістю в динамічній гармонії з собою та світом, життя активне та продуктивне, наповнене життєвими подіями, життєвою творчістю та успіхом.
Школа життєтворчості сприяє  розумінню смислу  життя дитини , яке полягає у світі її захоплень, творчих знахідках, цікавих уподобаннях, у результатах, які так важливі у проектуванні розпочатої справи.
Освічена людина  постійно рефлектує та інтуїтивно – чуттєво переживає структуру і зміст свого внутрішнього ,,Я’’. Саме це дозволяє їй бути вільною у своїх переконаннях, не залежати у своїй сутності від різного виду примусів, не підкорятися ідеологічним обов’язкам всупереч моральності. Освічена людина в такому контексті є духовною людиною - людиною з розвинутою потребою в пізнанні й творенні добра і краси, духовність людини визначається здатністю переживати зовнішнє як внутрішнє, біль іншого стає її болем, проблеми суспільства стають її проблемами.  Духовність лежить в основі творчості, оскільки будь-яка істинна творчість – це, перш за все, бажання принести добро людям. Духовність лежить в основі мудрості…
Школяр здобував можливість культивувати особистісну потребу в удосконалюванні себе через розвиток і присвоєння цього досвіду, засвоєння нових, таких, що стають під впливом ситуації більш цінними й особистісно  значущими.
Формування ціннісних орієнтирів підростаючого покоління – одна з   
актуальних  проблем сучасного виховання.  Пошук ідеалу і себе  в ньому
свідчать    про те , що цей віковий період є вирішальним у становленні і утвердженні морально зрілої особистості. Ефективність процесу залежить від наявності в школярів широкого і сильного енергетичного потенціалу, що дасть йому змогу втягувати у свій емоційно-ціннісний простір найрізноманітніші життєво-реальні об’єкти. Таке поле діяльності здатне створити  лише мистецтво. Мистецтво жити , творити, примножувати, цінити, берегти, розвивати - ті аспекти у житті людини, які допоможуть їй зрозуміти себе, навчать жити за законами розуму й краси.
Сучасного учня цікавлять проблеми родинного виховання, вони створюють родинні дерева особисто кожного роду, вишукують і досліджують матеріали про життя родини, її звичаї, традиції, знаходять глибинні гілки роду. Кожен учень працює над міні – проектом ,,Моя сім’я’’.
Щодня у природі відбуваються зміни. І новий день вже не схожий на попередній. Прикро, що дехто цього не бачить не тільки тому, що заклопотаний чи схвильований, але й тому, що не вміє помічати чарівну красу навколишнього світу, не вміє нею захоплюватись і залишається байдужим до краси, яка приносить радість  і бадьорість, захоплення і задоволення, просто щастя. Світ такий гарний, неповторно барвистий, різноманітний. Природа рідного краю щодня надихає нас на щасливе життя, творчість, бажання творити добрі справи, але на сьогоднішній день вона залишалася не вивченою нами. Тому учні 6 класу вчаться помічати чарівні куточки природи у рідному селі, знайомляться з кожною рослинкою, кущем, деревом; знаходять цінні матеріали у науковій і художній літературі . Свої знахідки, дослідження, міркування вони висвітлюють у міні-проектах і знайомлять з цікавими фактами своїх друзів – однокласників. До цієї роботи залучаються батьки, друзі , громадськість. До проектів  входять не тільки теоретичні матеріали але й практичні: гербарії, малюнки, фото матеріали, відео матеріали; діти пишуть відгуки, їздять на екскурсії у цікаві куточки природи рідного краю і держави. 
Найуспішнішою буде життєдіяльність особистості, яка розглядатиме її як творчий, мистецький акт. Таке світосприйняття перетворює звичайну людину на митця, а її життя – на витвір мистецтва. Зрозуміло, що це світосприйняття базуватиметься не на ілюзіях, мріях та вигадках, а на реальних якостях особистості. Робота у проектах дає змогу  дітям самостійно, творчо підійти до підбору та пошуку матеріалу, який би розкривав сутність теми проекта від теорії до практики, від минувшини до сьогодення, від індивідуального до суспільного.
Кожна творча справа, а це у конкретному випадку зайнятість у гуртках, секціях тісно пов»язана із життєвими цілями особистості, її орієнтирами та життєвими цінностями . У педагогічному процесі дитину постійно повинно супроводжувати почуття вільного вибору за його бажаннями і природними задатками.
На базі нашого закладу діє спортивна секція. Учні мають змогу розвиватися фізично та морально. Багато учнів не тільки беруть участь в обласних змаганнях та Всеукраїнських, але стають переможцями та призерами.
Творчо та натхненно учні відвідують гурток технічного моделювання. Шедеври, виготовлені власними руками, підвищують самооцінку дитини.
Танцювальний гурток  «Вересневі самоцвіти» запрошують до естетики. В них  повністю змінилася постава. Коли звучить музика, вони поринають у світ прекрасного. Граційно та велично кружляючи по залу, вони ніби професіонали із великої сцени.
Самовдосконалення – умова  успіху в досягненні поставлених життєвих цілей. Хто здійснює свою мрію, той безперервно розвиває свої сили і можливості, розвиває, відкриває і створює себе. Міні-проекти і проекти , над якими працюють
цілий рік учні, спонукають їх на творчість, пошук, розвиток, логічне мислення, уміння спілкуватися з людьми, брати інтерв’ю , дискутувати, доводити справу до завершення, отримувати очікувані результати тощо.
Як відомо, людина пізнає світ через три основні сфери: пізнання (наука), мораль ( розуміння добра і зла), краса ( гармонія) . Відповідно розвиток здатностей до пізнання істини та самопізнання, здатностей до самовдосконалення, здатностей відчувати красу, емоційно-художні переживання, закладає підвалини життєвих компетентностей особистості школяра.
Коли школярі вивчають історію рідного села, досліджують різновиди природного світу, що нас оточує щодня, виникає необхідність детальнішого вивчення звичаїв, традицій і обрядів рідного краю і регіонів нашої держави. Метою курсу за вибором «Народознавство» є розвиток творчих здібностей учнів, виявлення їхніх талантів: співати, танцювати, в»язати, плести, малювати, клеїти, ліпити, а також розвитку логічного та образного мислення, мовлення, пам»яті, артистизму , спостережливості тощо.
Самовдосконалення – умова  успіху в досягненні поставлених життєвих цілей. Хто здійснює свою мрію, той безперервно розвиває свої сили і можливості, розвиває, відкриває і створює себе. Міні-проекти і проекти , над якими працюють цілий рік учні 5-11 класів спонукають їх на творчість, пошук, розвиток, логічне мислення, уміння спілкуватися з людьми, брати інтерв»ю , дискусувати, доводити справу до завершення, отримувати очікувані результати тощо.
Цільність, взаємопов’язаність, наступність життєдіяльності особистості, її перспективне орієнтування у житті досягається за допомогою формування та реалізації життєвої стратегії, яка дасть можливість нашим випускникам отримати очікувані результати у їхньому майбутньому житті.

Почувати себе впевненим у вирі сучасних подій – мрія сучасного випускника,  і в цьому є сенс.

             


3 коментарі:

  1. Дякую за актуальну статтю. Від того, як школа допоможе своїм вихованцям спроектувати їхню життєву траекторію, залежить успішність і міра реалізованості дитини у майбутньому. Учень, який сьогодні відповідає біля дошки, уже через декілька років змушений буде виконувати куди складніші завдання у різних, часом непростих, життєвих ситуаціях. Настільки успішно він виконає їх, залежить від рівня, якості і дієвості підготовки до дорослого життя, яку він пройшов у школі.

    ВідповістиВидалити
  2. Стаття є актуальною, корисною для класних керівників.

    ВідповістиВидалити