Вітаємо учасників онлайн-семінару регіональної школи новаторства!

15 листопада 2016 р.

Побережець Оксана Сергіївна

Формування інноваційного стилю педагогічної діяльності – важлива умова якості освіти
Побережець Оксана Сергіївна, директор інформаційно-ресурсного методичного центру відділу освіти, молоді та спорту Кіровоградської районної державної адміністрації

Актуальність матеріалу, викладеного у статті, обумовлена створенням якісного науково-методичного супроводу інноваційних процесів, необхідністю впровадження нових інноваційних методів та форм роботи для формування якісно нової системи освіти. Формування сучасного інноваційного стилю педагога,  удосконалення професійної педагогічної діяльності та її творчого втілення забезпечить надання високої якості освітніх послуг.
Ключові слова: інноваційна діяльність, інформаційні технології, методична робота, післядипломна педагогічна освіта.
На сучасному етапі суспільного розвитку освіта постає однією з найважливіших сфер людської діяльності, тісно пов’язаною з усіма іншими царинами суспільного життя. Здатність системи  освіти  задовольняти  потреби особистості і суспільства у високоякісних освітніх послугах визначає перспективи економічного і духовного поступу країни.
Одним  із завдань освітньої політики держави є формування якісно нової системи освіти [1]. Зокрема, про це йдеться у Національній доктрині розвитку освіти та Національній стратегії розвитку освіти в Україні на 2012–2021 роки.  Закономірною і обов’язковою умовою успішної реалізації цього завдання є забезпечення випереджального розвитку загальної середньої освіти, головною ознакою якої стає інноваційність. 
Зміст освіти відіграє ключову роль у розбудові національної системи освіти, забезпеченні її інноваційного розвитку, приведенні у відповідність до європейських та світових стандартів  [2].
В умовах модернізації освіти  домінантою методичних служб є інноваційні пошуки, забезпечення інноваційних процесів, формування готовності педагогічних кадрів до інноваційної діяльності. Одним із принципів є трансформування нових ідей у педагогічну практику, науково-методична підтримка інноваційної діяльності в освітній галузі, наукових пошуків та експериментальної роботи, яку проводять педагогічні працівники навчальних закладів району, формування інформаційної культури.
Саме тому,  рішення завдань, що стоять перед системою освіти, залежить від рівня професійної кваліфікації педагогічних і керівних кадрів, їх знань, а також якісного науково-методичного супроводу інноваційних процесів.
«Метою повної загальної середньої освіти є різнобічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка усвідомлює себе громадянином України, здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, трудової діяльності та громадянської активності» [3].
У проекті «Нова школа» зазначено: «Нова школа потребує нового вчителя, який може стати агентом змін. Школа українська буде успішна, якщо в неї прийде успішний учитель. Він – успішний вчитель та фахівець – вирішить дуже багато питань щодо якості викладання,  обсягу  домашніх завдань, комунікації з дітьми  та  адміністрацією школи. До дітей має прийти людина-лідер, яка може вести за собою, яка любить свій предмет, яка його фахово викладає [3].
Розуміємо, що високої якості освітніх послуг можна досягти тільки за наявності висококласних педагогів, які постійно вдосконалюють свою майстерність, мобільно реагують на зміни, що відбуваються в освітньому просторі.
Ефективність методичної роботи з педагогічними кадрами у значній мірі залежить від творчого потенціалу районних (міських) методичних служб, від кількісного і особливо якісного складу методичних кадрів, від рівня їх професійної компетентності. Управління ростом підвищення кваліфікації методистів здійснюється через курси,  стажування, інформаційно-методичні наради, навчання у Школі методиста «Забезпечення високого рівня якості освіти через неперервне вдосконалення рівня професійної компетентності методистів та раціональне використання традиційних і новітніх  педагогічних технологій» (2013-2015 рр.). З 2015/2016 н.р. працює творча група методистів з проблеми «Формування професійної компетентності сучасного педагога в умовах існуючих моделей методичної служби».
Як передбачено проектом «Нова школа»: «Суттєвих змін зазнає процес і зміст підготовки вчителя. У зв’язку з цим варто говорити про нову роль учителя – не як єдиного наставника та джерело знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній траєкторії дитини.
Для рішення задачі становлення високопрофесійної педагогічної діяльності, реалізованої в індивідуальному стилі вчителя, нам потрібна багаторівнева система випереджального підвищення педагогічної майстерності, яка б ураховувала умови навчального закладу, спиралася б на можливості, здатності й особливості кожного педагога. Створення такої системи викликає і зміни в організації муніципальної методичної служби, що стане, з одного боку, більш індивідуалізованою та практико-орієнтованою, а з іншого - буде спрямована на рішення проблем модернізації системи освіти в цілому.
Ефективно та планомірно здійснюється реалізація програми розвитку методичної служби, яка діє з 2012 року, націлена на створення умов для постійного вдосконалення педагогічної діяльності, приведення його у відповідність з сучасними досягненнями науки і практики, стимулювання інноваційної діяльності педагогів та педагогічних колективів; надання реальної, дійової допомоги педагогічним кадрам у реалізації актуальних завдань розвитку, вдосконалення і підвищення професійної майстерності та рівня психологічної підготовки педагогічних кадрів.
В рамках реалізації проекту «Районний методичний кабінет як ресурсний науково-методичний центр» створено нову систему роботи районного методичного кабінету в умовах використання сучасних інформаційних технологій.
Як зазначено в проекті Закону «Про освіту», держава підтримує, визнає та заохочує всі види освіти, а саме:
1)    формальна освіта здійснюється за освітніми програмами відповідно до визначених Законами України та іншими нормативними актами рівнів освіти, галузей знань і спеціальностей. Формальна освіта здобувається у закладах освіти, які мають ліцензію на здійснення освітньої діяльності.
Формальна освіта передбачає досягнення визначених державними стандартами результатів навчання певного рівня освіти та здобуття за освітніми програмами визнаних державою кваліфікацій, що дають право доступу до наступного рівня освіти. Здобуті результати навчання та кваліфікації підтверджуються відповідним документом про освіту.
2) Неформальна освіта - організована освіта з метою здобуття нових знань, умінь та інших компетентностей, що не передбачає здобуття визнаних державою кваліфікацій за рівнями освіти та отримання документа про освіту, встановленого законодавством України.
3) Інформальна освіта (самоосвіта) – це неофіційна, самоорганізована або спонтанна освіта, що відбувається під час цілеспрямованої або нецілеспрямованої позанавчальної щоденної діяльності, пов’язаної з роботою, родиною тощо та не передбачає інституціолізованих форм.
Слід зазначити, що працівники інформаційно-ресурсного методичного центру (ІРМЦ) відділу освіти, молоді та спорту Кіровоградської райдержадміністрації власним прикладом заохочують педагогів до впровадження інноваційної діяльності, медіаосвіти, сприяють виробленню власного стилю діяльності педагогів району.
Сьогодні методист виконує ролі викладача, дослідника, вихователя, керівника, соціального педагога, керівника професійної групи, суб'єкта власного професійного розвитку. Методист сьогодніце не адміністратор, не представник влади в установі, а перш за все фахівець, що допомагає педагогу знайти своє призначення, він – аналітик, діагност, прогнозист, програміст, проектувальник, організатор, координатор, інформатор.
Саме тому для здійснення науково-методичного та інформаційного супроводу діяльності педагогічних працівників району діють сайти відділу освіти, молоді та спорту, інформаційно-ресурсного методичного центру,  блоги: «2016- Рік англійської мови» (http://2016englishyear.blogspot.com/), «Районний координаційний центр національно-патріотичного виховання» (http://centrkoord.blogspot.com/), «До 100-річчя від дня народження В.О.Сухомлинського», «Серпневі конференції» (http://metodic.at.ua/index/serpnevi_konferenciji/0-43), «Учитель року» (http://metodic.at.ua/index/uchitel_roku/0-47), блоги та сайти методистів, методичних формувань різних фахів.
        Слід зазначити, що з 2014 року в районі здійснюється реалізація проекту «Впровадження новітніх педагогічних технологій креативної освіти для розвитку інноваційної особистості»
В рамках даного проекту створено та впроваджуються:
-         структура інноваційної діяльності  Кіровоградського району;
-         структурно-функціональна модель інноваційного розвитку району, яка вміщує всі вектори для формування інноваційної особистості;
-         система впровадження інноваційної діяльності в навчальних закладах району, що дозволяє розвивати потенціал, креативність, інноваційний стиль діяльності педагогів.
У грудні 2015 року відбулась реорганізація районного методичного кабінету, який став інформаційно-ресурсним методичним центром відділу освіти, молоді та спорту Кіровоградської райдержадміністрації.
Маркетингова діяльність методичної служби Кіровоградського району дозволяє здійснити послідовний технологічний процес, який задовольняє надання якісних адресних методичних послуг (інформаційні, навчально-методичні, науково-методичні, організаційно-методичні, соціально-психологічні, професійної підтримки, ресурсне забезпечення).
ІРМЦ постійно здійснює роботу із залучення освітян до участі в різних формах методичної роботи, представницьких заходах як на районному, так і на обласному, всеукраїнському та міжнародному рівнях.
Через систему навчання керівників навчальних закладів, членів методичного активу,  педагогів працівники інформаційно-ресурсного методичного центру відділу освіти, молоді та спорту спрямовують свою діяльність на підвищення якості надання освітніх послуг в районі,  результативності  навчально-виховного процесу.
Методисти ІРМЦ застосовують такі форми науково-методичного та інформаційного супроводу:  
-науково-практичні та Інтернет-семінари;
-науково-методичні та Інтернет-конференції;
-Веб-квести, методичні квести (міжрегіональний методичний веб-квест «Методичні діалоги» для заступників директорів з НВР. Платформа проведення веб-квесту розміщена на сайті ІРМЦ: http://metoddialog.blogspot.com)
-Віртуальні лабораторії, творчі групи;
-Майстер-класи, авторські творчі майстерні;
-Дистанційна освіта (віртуальна лабораторія вчителів-словесників освітнього простору Кіровоградського району http://virtlabkir.blogspot.com/2016/10/blog-post_26.html;
-робота з електронними сервісами, google-документами тощо.
Створена в Кіровоградському районі  система методичної  роботи  з педагогічними кадрами  забезпечує умови для вільного вибору вчителем тих форм підвищення кваліфікації, які максимально враховують його потреби, запити, інтереси; сприяє  вдосконаленню фахової майстерності педагогів району, висвітленню та обговоренню актуальних питань освітянської галузі, обміну педагогічним досвідом роботи, підвищенню ефективності діяльності педагогів на оновлення змісту освітньої  роботи  та  урізноманітнення  форм, методів, прийомів щодо формування креативності учнів засобами використання елементів інноваційних педагогічних технологій.
У процесі взаємодії та співпраці методичної служби з педагогами району є плідна та якісна результативна робота: виступи та участь в різних конкурсах, формах методичної роботи, представницьких заходах як на районному, так і на обласному, всеукраїнському та міжнародному рівнях:
Отже, впровадження та реалізація представленої системи роботи методичної служби Кіровоградського району забезпечує функціонування інформаційно-ресурсного методичного центру як науково-методичної установи, яка здійснює науково-методичний супровід розвитку загальної середньої і дошкільної освіти. На основі узгоджених дій з обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти налагоджує та продовжує подальшу розбудову системи післядипломної педагогічної освіти, покликаної забезпечити високий освітньо-кваліфікаційний рівень професійної зрілості та компетентності керівних, методичних та науково-методичних кадрів загальної середньої, дошкільної та позашкільної освіти, їх підвищення кваліфікації, стажування, спеціалізацію, поглиблення професійних компетентностей (ціннісно-змістовна орієнтація особистості, комунікативна, інформаційна, загальнокультурна, особистісне самовдосконалення, пізнавально-творча, соціально-трудова, професійна [5]), вироблення власного стилю педагогічної діяльності, формування сучасної інноваційної особистості,  професійної педагогічної діяльності та її творчого втілення.

Використана література:
1.     Національна доктрина розвитку освіти.  –  [Електронний  ресурс]  –
Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/347/2002
  1. Національна стратегія розвитку освіти в Україні на 2012–2021. –
[Електронний ресурс] –  http://www.meduniv.lviv.ua/files/info/nats_strategia.pdf

  1. Проект Закону України «Про освіту» –  [Електронний  ресурс]  –  Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/gromadske-obgovorennya-zakonoproektu-«pro-osvitu».html
  2. Проект «Нова школа» –  [Електронний  ресурс]  –  Режим доступу: http://mon.gov.ua/Новини%202016/08/21/2016-08-17-3-.pdf
  3. Формування інноваційного стилю діяльності педагогів – важлива умова якості освіти.  І. Фоменко –  [Електронний  ресурс]  –  Режим доступу: http://ru.osvita.ua/school/method/5827/  

9 коментарів:

  1. Досвід роботи освітян Кіровоградського району щодо формування інноваційного стилю педагогічної діяльності надзвичайно цікавий. Особливе враження справила Школа інновацій. Дякую,Оксано Сергіївно, за творчі ідеї та новаторські напрацювання!

    ВідповістиВидалити
  2. ІРМЦ відділу освіти, молоді та спорту Кіровоградської РДА залучає освітян району до участі у різноманітних формах методичної роботи – Інтернет-семінарах, Інтернет – конференціях, веб-квестах, методичних квестах, майстер-класах та ін. Працівники ІРМЦ заохочують власним прикладом педагогів до впровадження інноваційної діяльності та медіаосвіти. Ми завдячуємо методистам і Вам, Оксано Сергіівно, за самовіддану працю, адже у будь-який час Ви готові консультувати, допомагати…
    Ми йдемо разом з Вами у ногу з часом. Набутий досвід втілюємо у практичну діяльність . Це сприяє самоосвіті педагогів, самовдосконаленню. Адже наше завдання – надавати якісні освітні послуги! Лише успішний учитель може забезпечити якісну освіту!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Цілком з Вами згодна, Людмило Миколаївно, що наше завдання - надавати якісні освітні послуги. Тільки у співпраці з педагогами ми можемо досягти високих результатів, сформувати якісно нову систему освіти.

      Видалити
    2. Цілком з Вами згодна, Людмило Миколаївно, що наше завдання - надавати якісні освітні послуги. Тільки у співпраці з педагогами ми можемо досягти високих результатів, сформувати якісно нову систему освіти.

      Видалити
  3. Романовська Наталія, методист ЦМСПС
    Шановна Оксано Сергіївно! Методисти ЦМСПС завжди уважно слідкують за вашими публікаціями. Різноманітні форми методичної роботи сприяють підвищенню фахового рівня педагогів та роблять заходи цікавими , різноманітнми та ефективнми.

    ВідповістиВидалити
  4. Щиро вітаю Оксану Сергіївну,як найактивнішого слухача регіональної школи новаторства. Творчого, креативного директора інформаційно-ресурсного методичного центру. Бажаю Вам і методичному колективу творчого натхнення та успіхів у роботі!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Людмило Миколаївно, за високу оцінку нашої роботи, а також усім працівникам центру менеджменту за організацію і проведення науково-практичної конференції та он-лайн семінару. Цікаво та корисно ознайомитися з досвідом колег.

      Видалити
  5. Щиро вітаю Оксану Сергіївну,як найактивнішого слухача регіональної школи новаторства. Творчого, креативного директора інформаційно-ресурсного методичного центру. Бажаю Вам і методичному колективу творчого натхнення та успіхів у роботі!

    ВідповістиВидалити