Вітаємо учасників онлайн-семінару регіональної школи новаторства!

15 листопада 2016 р.

Чирва Інна Миколаївна

Сучасні засоби формування ІКТ-компетентності педагогів
Чирва Інна Миколаївназаступник директора з навчально-виховної роботи комунального закладу «Петрівське навчально-виховне об’єднання «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - гімназія» Петрівської районної ради Кіровоградської області

У даній статті розглядаються сучасні засоби удосконалення професійної майстерності педагогічних працівників на основі використання інформаційно-комунікаційних технологій та потенційних можливостей мережі Інтернет

Бурхливий розвиток програмно-технічних засобів створення, збереження й обробки інформації у світі дедалі швидше змінює орієнтації сучасного суспільства. Входження інформаційно-комунікаційних технологій у різні сфери діяльності людини не оминає і галузь освіти. У зв’язку з цим особливого значення набуває переорієнтація мислення сучасного вчителя на усвідомлення принципово нових вимог до його педагогічної діяльності, готовність використовувати інформаційно-комунікаційні технології  як ефективний навчальний ресурс.Світова практика підтверджує можливість покращення освіти на основі використання методів і засобів інформаційних комп’ютерних технологій.
Комп’ютерну грамотність на сьогоднішній день слід розглядати як критерій загальної професійної підготовки вчителя, який повинен володіти основними поняттями та термінами інформатики, розуміти будову і принципи роботи комп’ютерної системи,  вдосконалювати навички практичного використання програмного забезпечення. Сучасний рівень розвитку ІКТ значно розширює можливості доступу до інформації для учителів та учнів, створює середовище, метою якого є підготовка майбутнього покоління до життя в інформаційному суспільстві. Тому нині є актуальною проблема формування і розвитку інформаційної компетентності вчителя[1].
Питання інформаційно-комунікаційної компетентності учителів розглядали вітчизняні (Попович Н.М., Собко Л.Г., Спірін О.М.) та зарубіжні (Котенко В.В., Сурменко С.Л., Горохова Р.І., Я. Веб (IanWebb), Т. Довнес (ToniDownes)) науковці, бо в сучасних реаліях розвитку інформаційного суспільства вона стає надто актуальною і визнана європейським співтовариством частиною процесу реформування систем освіти у країнах світу [2].
Підвищення професійного рівня вчителя, освоєння нових освітніх технологійсьогодні виявляються безпосередньо пов’язаними з інформаційними та комунікаційними технологіями, тому вчитель повинен набути так званої «подвійної компетенції», тобто, крім суто традиційних професійних знань, мати сучасні знання та навички роботи з інформаційними технологіями. Це знаходить відображення в інформаційно-комунікаційній компетентності, котра є показником його професійної майстерності[3, с 75].
Слід зазначити, що ІКТ-компетентним учителем вважають не лише того, у якого є різні посвідчення про відповідну ІКТ-підготовку, а і наявні знання і вміння втілювати ці знання в педагогічну діяльність.Володіння ІКТ стало критерієм загальної грамотності особистості.
Організація методичної роботи в навчальному закладі спрямована на підвищення професійної компетентності педагогів, вивчення та впровадження в практику роботи сучасних досягнень психолого – педагогічної науки, розвитку ініціативи й творчості учителів. Поряд з традиційними колективними та груповими формами методичної роботи важливого значення набуває організація індивідуальної самоосвітньої діяльності учителів.
Застосування інформаційно-комунікаційних технологій сприяє активному навчанню вчителів, заснованому на самостійній творчій роботі, використанню мультимедійних матеріалів, пошук необхідної інформації в мережі Інтернет, обліку інформації, творчому та практичному мисленню.
Одним із пріоритетних напрямків організації безперервної освіти педагогів  на сучасному етапі є дистанційна освіта. Різноманітні форми онлайн-навчання дозволяють дистанційно отримувати знання в  різних напрямках, набувати нові навички та вміння. Інтернет із його можливостями значно розширює простір
самовдосконалення педагога, сприяє комунікації через спілкування електронною поштою, участь у чатах, форумах, майстер-класах, тематичних відео-конференціях, вебінарах, семінарах [4], створює умови для оволодіння передовим педагогічним досвідом педагогів-новаторів, для ознайомлення з науково-педагогічними новинками, матеріалами різноманітних зустрічей, конференцій.Завдяки таким формам дистанційної освіти, стають доступні вузькоспеціалізовані онлайн-курси і консультації провідних фахівців з географічно віддалених від слухача місць, на що не завжди можна розраховувати у традиційній системі навчання.
Зявилися нові можливості і для презентації та поширення власних надбань педагогічними працівниками.
Інтернет надає вчителям унікальну можливість проявити свій професіоналізм, організувати свою професійну діяльність в мережі, обмінюватися досвідом з колегами. Для цього використовуються наступні способи: створення особистих сайтів і блогів, використання ресурсів мережі, участь в мережевих співтовариствах. В даний час існує досить багато інтернет-ресурсів, що надають можливість об'єднання і спілкування за професійною ознакою.  Способом професійного спілкування в мережі є мережеві співтовариства вчителів. Мережеві співтовариства або об'єднання вчителів – це нова форма організаціїпрофесійної діяльності в мережі. Участь в професійних мережевих об'єднаннях дозволяє вчителям, що живуть в різних куточках однієї країни, спілкуватися один з одним, вирішувати професійні питання, реалізовувати себе і підвищувати свій професійний рівень.  Отже, найпростіший спосіб поширення досвіду за допомогою мережі Інтернет – це реєструватися на будь-якому освітньому сайті.Де можна додавати будь-яку розробку, а так само знайомитися з матеріалами інших членів співтовариства, залишати і отримувати коментарі.
Отже, інформаційно-комунікаційна компетентність як один із засобівсамовдосконалення є необхідною умовою формування професійної компетентності педагогів у разі, якщо самовдосконалення – не самоціль педагогів, а сходинка на шляху професійного зростання педагога, який має забезпечити якість освіти.

Література
1.   Формування та розвиток ІКТ-компетентності педагогів[Електронний ресурс]. – Режим доступу http://school2g.ucoz.ru/blog - Заголовок з екрану.
2.   Європейські  норми та стандарти компетентності учителів у сфері інформаційно-комунікаційних технологій [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://pcti-ketrin.blogspot.ru/2009/03/blog-post_17.html - Заголовок з екрану.
3.   Г.Дегтярьова Інформаційно-комунікаційна компетентність педагога  як засіб професійного самовдосконалення- Педагогічні науки. 2015. № 64
4.   Професійне самовдосконалення педагога через всесвітню інформаційну мережу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://wikilic.org.ua

5 коментарів:

  1. Погоджуюся і підтримую автора статті в тому, що підвищення професійної компетентності вчителя повинно стати не самоціллю, коли вчитель один раз на п*ять років від курсів до курсів підвищує свою кваліфікацію, а постійною потребою пошуку і професійного вдосконалення.І допоможе йому в цьому - інформаційна педагогічна мережа.

    ВідповістиВидалити
  2. Вважаю актуальною думку про те, що застосування інформаційно-комунікаційних технологій сприяє активному навчанню вчителів, заснованому на самостійній творчій роботі, використанню мультимедійних матеріалів. Сучасний вчитель має можливість підвищувати свій професійний рівень постійно і відповідно до своїх потреб.

    ВідповістиВидалити
  3. Представлений досвід роботи навчального закладу стане у нагоді педагогічним працівникам.Бажаю творчих успіхів!

    ВідповістиВидалити
  4. Представлений досвід роботи навчального закладу стане у нагоді педагогічним працівникам.Бажаю творчих успіхів!

    ВідповістиВидалити
  5. Стаття актуальна. Тому що сучасний вчитель повинен бути ІКТ "підкованим".

    ВідповістиВидалити