Вітаємо учасників онлайн-семінару регіональної школи новаторства!

17 листопада 2016 р.

Качан Наталія Павлівна

Створення креативного освітнього середовища загальноосвітнього навчального закладу
Качан Наталія Павлівна, директор Кетрисанівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів  Бобринецької районної ради

У статті розглядаються шляхи створення креативного освітнього середовища загальноосвітнього навчального закладу, що передбачають досягнення таких освітніх результатів, які впливають на якість навчально-виховного процесу, змісту освіти, форм і методів навчання й виховання, системи контролю й оцінювання, управлінських рішень, взаємовідповідальності всіх учасників навчально-виховного процесу та відповідали б цілям розвитку особистості учні і сучасним соціальним вимогам. Ключові слова: креативність, творчість, творча діяльність, творча активність, творчий потенціал, креативне освітнє середовище, дивергентне мислення, творча особистість.
            
This article is about the ways of forming the creative educational environment in secondary school. These ways are envisaged to achieve such educational results which influence upon the quality of the teaching and educational process, its forms and methods, the content of education, the system of control and evaluation, administrative decisions, mutual responsibility of the process participants. The results of the work in the creative environment are aimed to meet the tasks of the pupils’ personalities development, to correspond to modern social demand.
Key words: creativity, creative activity, creative potential, creative educational environment, divergent thinking.

Сьогодні суспільству, вчителю, дітям і батькам потрібна нова школа – з новою філософією освіти і виховання, новою педагогікою, новим змістом, новими відносинами – школа, яка здатна виховати щасливу людину, розвинену особистість. Тому важливо знайти шляхи створення такої школи, яку любитимуть і діти, і батьки, і вчителі. Важливо створити не просто школу функціонування, а безперервного розвитку.
Головними завданнями загальноосвітнього навчального закладу є:
- виховання морально і фізично здорового покоління;
- створення умов для здобуття  загальної  середньої  освіти  на рівні державних стандартів;
- розвиток природних позитивних нахилів, здібностей і  обдарованості, творчого мислення, потреби і вміння самовдосконалюватися;
- формування громадянської позиції, власної гідності, готовності до трудової діяльності, відповідальності за свої дії.
Середній загальноосвітній навчально-виховний заклад створює сприятливі умови для самовираження особистості учнів у різних видах діяльності, розкриття у них позитивних природних нахилів, здібностей і обдарованості.
[1, с.3]  
Актуальність теми зумовлена новими завданнями, що поставлені перед сучасною школою. Головна мета української національної освіти – створити умови для особистісного розвитку та творчої самореалізації кожного громадянина України. Пріоритетами державної політики в розвитку освіти є особистісна орієнтація освіти, формування національних та загальнолюдських цінностей, створення рівних можливостей для здобуття якісної освіти. [2, с.5]  
Мета цієї статті  визначити основні напрями роботи по створенню креативного освітнього середовища в сільській школі, розглянути його особливості та індивідуальність.
Аналізуючи багатогранне поняття освітнього середовища, необхідно акцентувати увагу на тому, що його найменш доцільно розглядати як «систему впливів і умов формування особистості по заданому зразку» [4, с.14], але як всіляку полікультурну освіту, індивідуальну для кожного, хто навчається, середовище для побудови власного «Я», що забезпечує створення умов для актуалізації внутрішнього світу того, хто навчається, його особистісного зростання, самореалізації, становлення його самосвідомості. Концепція сучасної креативної освіти відповідає основним документам, що забезпечують діяльність освітньої галузі: Загальна декларація прав людини, Декларація прав дитини, Національна доктрина розвитку освіти України, Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», державні документи щодо реформування сучасної освіти.
Науковою основою є дослідження творчого потенціалу особистості відомими вченими, такими як Г.Айзенк, А.Алейніков, М.Бердяєв, Д.Богоявленська, Л.Виготський, В.Лернер, А.Маслоу, О.Моляко, А.Полякова, Я.Пономарьов, В.Рибалко, В.Семиченко, С.Сисоєва, Р.Штайнер, Е.Фромм, Б.Юсов та інші.
Креативна освіта - шлях до розвитку інноваційної особистості. Педагогічний колектив Кетрисанівської загальноосвітньої школи І-ІІІ супенів працює над створенням  своєрідного соціально-освітнього простору, у якому забезпечено можливість удосконалюватися кожному вчителю як професіоналу; забезпечує спрямованість організації та змісту навчально-виховного процесу відповідно до моделі інноваційного розвитку освіти; відпрацьовується і запроваджується модель безперервної освіти впродовж усього життя, спираючись, насамперед, на організацію самоосвіти педагогів.
Удосконалення навчально-виховного процесу на основі нових педагогічних технологій та інновацій, дослідно-експериментальна робота з теми: «Створення креативного освітнього середовища загальноосвітнього закладу» передбачають досягнення таких освітніх результатів, які б відповідали цілям розвитку особистості школярів і сучасним соціальним вимогам. Ідеться про створення такого середовища в школі, яке б плекало творчу особистість, створювало умови для повноцінного інтелектуального, творчого, морального, фізичного розвитку дитини, вироблення сучасної моделі випускника, здатного реалізувати власний позитивний потенціал.
Головна мета нашої школи – створення оптимальних умов для розвитку творчої, здорової, конкурентної особистості, громадянина України, носія національних і загальнолюдських цінностей, соціально зрілого, культурного, конкурентоспроможного учня з високим життєвим потенціалом, спрямованого на корисну діяльність.
Завдання:
розкриття природних здібностей учнів;
розвиток інтелекту та формування духовності;
досягнення кожною дитиною соціально необхідного, вище за державний стандарт, рівня загальноосвітньої підготовки;
задоволення індивідуальних потреб дітей, батьків у процесі диференційованого навчання, поглибленого оволодіння знаннями;
рання спеціалізація та створення оптимальних умов для розкриття й розвитку природних задатків творчої самореалізації особистості.
Реформування освіти в нашій країні спрямоване на відродження національної культури, виховання освічених громадян, спроможних розвивати й примножувати її багатства; формування творчої особистості, становлення її морального й фізичного здоров’я; підвищення ефективності освіти в Україні до рівня світових стандартів.
Педагогічний колектив нашої школи  працює над проектом реалізації науково-методичної теми: «Створення креативного освітнього середовища загальноосвітнього закладу»
Мета проекту
Створення нової школи, де учень повноцінно живе, проектує своє майбутнє, враховуючи власні можливості, маючи якості креативної особистості, здатний творчо нестандартно мислити, ефективно вирішує складні проблеми життєдіяльності.
Концептуальна модель школи
«Креативність – це не природний талант, а навик, якому можна навчитися. Для того, щоб досягти креативності, слід кидати виклик усталеним твердженням та правилам» (Едвард де Боно).
Завдання школи як креативного закладу
Створення освітнього середовища з гнучкою системою форм організації навчально-виховного процесу, відповідно до здібностей, навиків, потреб учнів.
Провідні ідеї
Створення моделі школи, яка досягає нової якості освіти шляхом формування особистості-менеджера своєї долі з нестандартним мисленням, що керує власними знаннями, уміє навчатися впродовж життя, яке перебуває у стадії постійних змін, активізує, стимулює діяльність педагога до запровадження інноваційних технологій розвитку творчих здібностей учнів та  переносить цю діяльність на урок.

Функції
Допомогти учневі розкрити свої творчі здібності, здобувати знання, використовуючи власні можливості, індивідуальні особливості. Мотивувати вихованців і наставників учитися впродовж життя конструктивності мислення, оперативності, нестандартності у прийнятті рішень, створенню системи загальнолюдських цінностей у суспільстві.
Концептуальні засади
1. Креативне освітнє середовище - простір, у якому знаходиться дитина, який складається з органічно пов’язаних підсистем навчання, виховання й розвитку, а також передбачає формування творчої особистості.
2. Креативність - це здатність до дивергентного мислення, швидко реагувати на потребу нових підходів і продуктів. Здатність усвідомлювати нове буття, здатність породжувати нові ідеї, відхилятися від традиційних схем мислення,  вирішувати проблемні ситуації.
3. Креативна освіта:
- освіта, спрямована на розвиток загальної креативності учасників педагогічного процесу;
- освіта з гнучкою системою форм організації навчально-виховного процесу відповідно до здібностей, нахилів, потреб учнів;
- освіта, зорієнтована на використання інноваційних педагогічних технологій, що забезпечують особистісне зростання та розвиток творчого потенціалу.
Дивергентне мислення – це мислення, «що йде одночасно у багатьох напрямках», спрямоване на те, щоб породити безліч різних варіантів розв’язання задачі. Дивергентне мислення лежить в основі креативності.
Креативна педагогічна система визначає модель становлення творчої особистості.
Творча особистість – це цілісна людська індивідуальність, яка має розвинені творчі здібності, творчу мотивацію, творчі вміння, що забезпечують їй здатність породжувати якісно нові матеріали, технології та духовні цінності, що в більшій чи меншій мірі змінюють на краще життя людини.
Зміст проекту
Управлінська підсистема
1. Корекція управлінської моделі з урахуванням нововведень функцій управління.
2. Забезпечення оптимальних умов розвитку навчального закладу, створення простору для творчої самореалізації учасників навчально-виховного процесу.
3. Збереження традицій школи, адаптація систем навчального та виховного процесів до роботи у нових умовах.
4. Перетворення школи на центр розвитку креативної особистості шляхом використання потенціалу громади села.
5. Організація колективу однодумців.
6. Забезпечення умов для формування мотивації з метою розвитку креативних здібностей.
Науково-методична підсистема
1. Модернізація науково-методичної роботи шляхом створення методичних об’єднань, творчих груп педагогів за інтересами.
2. Активізація творчої активності педагогів, підвищення їх психологічно-педагогічної культури,
3. Запровадження інноваційних навчально-виховних технологій, спрямованих на розвиток креативного мислення.
4. Удосконалення системи психолого-педагогічного супроводу розвитку особливості школяра.
5. Здійснення моніторингу навчальних досягнень творчих здібностей школярів та діагностики динаміки розвитку професійної компетентності педагогічних працівників.
Дидактична підсистема
1. Створення умов для повсякденної і різноманітної творчої діяльності учнів за рахунок педагогічного підходу у досягненні головної мети: формування інтелігентної, активної, творчої особистості, громадянина України, члена сім’ї, Людини.
2. Досягнення органічної сукупності змісту, методів, форм, прийомів та засобів, які ставлять учня в умови суб’єкта творчої діяльності і забезпечують формування його особистості.
Виховна підсистема
1. Удосконалення виховної системи школи, традицій на основі методики колективної творчої діяльності.
2. Активізація системи самоврядування і залучення максимальної кількості учнів до участі у її роботі.
3. Усвідомлення  кожним учнем  свого місця у школі..
4. Системне виховання творчої особистості на основі цінностей школи, села, держави.
Суспільно-педагогічна підсистема
1. Творча співпраця школи, сім’ї, позашкільних закладів, громадськості села з метою формування громадської свідомості, креативного мислення особистості.
2. Робота лекторію для батьків, консультацій психолога.
3. Удосконалення моделі громадсько-активної школи.
Очікувані результати
1. Становлення учня як соціально зрілої творчої особистості із здатністю нестандартно мислити, приймати рішення у складних життєвих ситуаціях, адаптуватися у світі швидких змін.
2. Формування особистості зі стійкою громадською свідомістю, високими духовними цінностями, умінням спілкуватися і поважати думку інших людей.
Робота над таким проектом згуртовує колектив єдиною метою, сприяє цілеспрямованій систематичній діяльності учасників навчально-виховного процесу. Учасники проекту розуміють і бачать перспективу своєї праці, що забезпечує якість науково – методичної та дослідно-експериментальної роботи школи.
Найбільша цінність школи – це творчий колектив. Педагогічний колектив багато зробив для того, щоб сформувати об’єктивний і повноцінний образ нашого закладу. Методична робота розглядається як цілісна система підвищення науково-теоретичного, науково-практичного та загальнокультурного рівня, психолого-педагогічної підготовки, професійної майстерності вчителів, формування в них готовності до самоосвіти та саморозвитку. Педагоги не тільки творчо працюють у шкільних методичних об’єднаннях, динамічних і творчих групах, а й є  членами районних шкіл перспективного педагогічного досвіду, активними учасниками районних семінарів і майстер-класів.
З метою стимулювання активної участі вчителів у становленні і розвитку національної системи освіти, популяризації кращих педагогічних здобутків і професійної майстерності [3, с.1] педагоги нашої школи взяли участь у Всеукраїнському конкурсі «Вчитель року» в таких номінаціях: «Російська мова», «Світова література», «Музичне мистецтво», «Історія», «Початкове навчання», «Біологія», «Класний керівник».
На базі школи проведено районні семінари з етики, образотворчого мистецтва, іноземної мови,  початкових класів, директорів шкіл, де вчителі показали свою педагогічну майстерність.
Новий зміст освіти, запровадження Державного стандарту початкової загальної освіти, Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти, освоєння нових навчальних програм – усе це спрямовує педагогів на шлях пошуку оригінальних методик викладання предметів, нових форм позакласної роботи.
Результат, якість навчання й виховання у школі, її імідж однаково залежить від уміння адміністрації допомогти кожному вчителю розкрити себе і вміння кожного вчителя допомогти розкритися учням, усвідомлюючи те, що:
вчитель і учень – головна цінність школи;
кожен у школі є особистістю, зі своїм характером, мотивацією, здібностями;
учасники навчально-виховного процесу – це інтелектуальна основа школи.
Усі діти від природи допитливі і сповнені бажання вчитися. У кожного є певні здібності й таланти. Для того, щоб вони могли розвинутися, необхідне розумне керівництво з боку школи, родини, позашкільних закладів.
У закладі створено всі максимально сприятливі умови для інтелектуального, морального й фізичного розвитку школярів, щоб кожен учень зміг знайти себе найкращого, вільно самовизначитись, знайти справу до душі, розкрити  та реалізувати свої потенційні можливості.
Серед заходів, які дозволяють постійно вдосконалювати навчальний процес з дітьми, проводяться різноманітні  шкільні, районні, обласні та Всеукраїнські конкурси.
Участь школярів у предметних олімпіадах за останні три роки показала високу результативність:
2013 рік – 9 переможців
2014рік – 15 переможців
2015 рік – 18 переможців.
Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика:
2013 рік – 3 переможці
2014 рік – 5 переможців
2015 рік – 6 переможців.
Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка:
2013рік – 2 переможці
2014 рік – 4 переможці
2015 рік – 5 переможців.
Учні  кожного року беруть участь у «Всеукраїнському конкурсі учнівської творчості», огляді – конкурсі на краще знання положень Конституції України, «Кенгуру», «Бобер», «Квітучий край», «Екологічних проектів», Всеукраїнській грі «Соняшник», Міжнародному конкурсі з українознавства.    
Ефективно використовуються інформаційно-комунікаційні технології у навчально-виховному процесі: на уроках, у позакласній діяльності, позаурочній роботі, при підготовці домашніх завдань. Більшість учнів готують власні презентації до уроків, захоплюються створенням відеороликів, презентують їх на позакласних заходах, розміщують у соціальних мережах та використовують для участі в конкурсах різного рівня.
У 2013 році школа стала учасником Національного проекту «Відкритий світ».
З метою урізноманітнення позакласної роботи  діє 12 предметних гуртків за інтересами: «Математичний», «Корисні навички», «Історико-краєзнавчий», «Веселочка», «Аплікація з орігамі», «Виразне читання», «Умілі руки», «Співаночка», «Українська фразеологія», «Старшокласник», «Театральний». Ця робота сприяє розвитку  розумових та творчих здібностей учнів, формуванню пізнавальних інтересів.
На базі школи організовано роботу Бобринецької дитячої юнацько-спортивної школи  «Чемпіон»: секції футболу, волейболу, баскетболу, спортивної гімнастики. Учні є постійними учасниками  районних, обласних спортивних змагань та здобувають вагомі результати.
Наші вихованці мають змогу навчатися у музичній школі та районному Будинку дитячої творчості, брати участь у  фестивалях та конкурсах. Позакласна та позашкільна робота не тільки сприяє розвитку природних здібностей, а й стимулює учнів до навчання та пошукової діяльності.
Школа за останні кілька років зробила помітний крок на шляху до якісно нових перетворень у формуванні закладу креативного освітнього середовища.
Колектив розпочав роботу над проектом «Школа здоров’я та краси». В основі цієї ідеї лежить збереження та зміцнення не тільки фізичного, а й психічного та морального здоров’я. Намагаємося створити комфортні умови для навчання. З цією метою відновили роботу над дизайном школи: повністю змінено зовнішній вигляд навчальних кабінетів, вестибюлю, сходів, актового залу, спортивного комплексу, обладнана кімната здоров’язбережувальних технологій. Розпочали роботу над створенням музейного комплексу «Берегиня». Саме у ньому мріємо відобразити історію села, школи, звичаї і традиції народу. Безцінні унікальні матеріали: меблі, речі домашнього вжитку, фотографії, колекція вишивок, національний одяг, зібрані педагогічним колективом, учнями школи, їхніми батьками, жителями села.
Постійно працюємо над поповненням тематичних виставок  «Моє село – краплиночка на карті», «Гармонія душі», «Благословенна будь ти, молодосте» та створенням нових.
Освітнє середовище володіє різносторонніми можливостями, створює умови для цілісного творчого процесу. Педагоги нової формації, доповнюючи традиційні підходи новими можливостями освіти, можуть забезпечити широку професійну і загальну  взаємодію з учнями. Все це сприяє досягненню основної мети модернізації освіти, створення такого освітнього середовища, що дасть змогу  поліпшити якість і ефективність навчання, збільшити доступність освіти, забезпечити потребу гармонійного розвитку окремої особистості і суспільства в цілому.
Основними результатами створення креативного освітнього середовища загальноосвітнього закладу будуть:
- удосконалення й модернізація сучасного освітнього середовища;
- системні позитивні зміни;
- підвищення рівня та якості освіти;
- задоволення потреб та інтересів учасників навчально-виховного процесу.

Література:
1. Постанова Кабінету Міністрів України « Про затвердження положення про загальноосвітній навчальний заклад» від27.08.2010 р. № 778.
2. Національна доктрина розвитку освіти України у XXI столітті. Указ Президента України від17 квітня 2002 року № 347/2002
3. Указ Президента України  «Про Всеукраїнський конкурс «Учитель року» від 29.06.1995 р.
4. Ясвін В. А. Освітнє середовище: від моделювання до проектування. – М.: Освіта, 2000. – С. 5–35. 

1 коментар:

  1. Діяльність педагогічного колективу направлена на удосконалення навчально-виховного процесу на основі нових педагогічних технологій та інновацій. Особливістю навчального закладу є дослідно-експериментальна робота з проблеми «Створення креативного освітнього середовища загальноосвітнього закладу». Змістовний матеріал можна використовувати у роботі педагогам.

    ВідповістиВидалити