Вітаємо учасників онлайн-семінару регіональної школи новаторства!

15 листопада 2016 р.

Черевашко Світлана Володимирівна

Інноваційний пошук у національно-патріотичному вихованні підростаючого покоління
Черевашко Світлана Володимирівна, методист науково-методичного центру управління освіти, молоді та спорту Олександрійської міської ради

Стаття розкриває систему роботи загальноосвітніх навчальних закладів з організації національно-патріотичного виховання, презентує інноваційні форми роботи з формування громадянсько-патріотичних цінностей особистості у світлі інноваційного пошуку освітянського простору Кіровоградщини.

Мета сучасного освітнього процесу – не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання дитині з різних предметів, а й сформувати громадянина, патріота, особистість. Безперечно, головною домінантою сьогодення є національно-патріотичне виховання, яке реалізовується починаючи з того, як першокласник переступив шкільний поріг і до того моменту, як прозвучить останній дзвінок для випускника. 
Під час навчального року значна увага приділяється посиленню національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді. Формування громадянсько-патріотичних цінностей особистості стає пріоритетним напрямом у ході реалізації Основних орієнтирів виховання та розвитку виховної системи навчальних закладів.Піднесенню патріотичних почуттів у наш час сприяють:
- написання листів-подяк з малюнками воїнам АТО;
- проведення акцій, спрямованих на збирання предметів першої необхідності та теплих речей для воїнів;
- зустрічі з воїнами АТО;
- плетіння маскувальної сітки для воєнного обладнання;
- проведення благодійних ярмарків.
В кожному кабінеті навчальних закладів облаштовані патріотичні куточки, спрямування яких – це виховання поваги до національних символів.Учнівська молодь досить патріотично налаштована, з гордістю демонструє свою приналежність до України (використання значків, браслетів, вишиванок). Проводяться виховні години, присвячені формуванню ціннісного ставлення особистості до українського народу, Батьківщини, держави, нації.
В навчальних закладах гідно відзначається  мужність, самовідданість не тільки воїнів Другої світової війни, а й воїнів АТО. Учні, вчителі, педагоги, вихованці дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів є активними учасниками волонтерського руху.
Традиційними стали зустрічі з ветеранами Другої світової війни, ветеранами Афганістану, воїнами АТО в рамках яких проводиться фестиваль воєнно-патріотичної пісні «Нам заповідана мужність». Започатковано проведення флешмобів «Україна –єдина», присвячених Всесвітньому Дню Миру, зустрічей двох поколінь «Одна родина у двох війнах».
Педагогічні колективи глибоко переконані, що в основі ефективності форм організації виховання з будь-якого напрямку є діяльнісний підхід. Саме з цієї причини часто проводяться зустрічі з ветеранами Великої Вітчизняної війни, представниками українського козацтва, цікавими постатями-земляками, щоб у процесі спілкування з учнями вони власним прикладом та життєвими принципами формували певні моральні якості.
Окрім того, в навчальних закладах міста встановлюються пам’ятні дошки героям АТО, створюються стенди та оновлюються експозиції музеїв при навчальних закладах матеріалами про захисників України, учасників АТО та волонтерів. Так, в травні 2015 року в НВК «Олександрійський колегіум – спеціалізована школа», встановлено  стенд «Найбільше я любив Україну» пам'яті випускника Козенка Олександра Сергійовича, який героїчно загинув в зоні АТО 14 вересня 2014 року під час обстрілу блок-посту в селі Чернухіно (під Дебальцево). Рідні, друзі, учнівська   молодь  посадила дубову алею на території навчального закладу випускнику Козенку Олександру.
Діяльність загальноосвітніх навчальних закладів з організації національно-патріотичного виховання регламентувалася нормативно-правовими документами:
- заходами щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичними рекомендаціями щодо національно-патріотичного виховання y загальноосвітніх навчальних закладах, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 року № 641 [1, с. 23, 2];
- Стратегією національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016 – 2020 роки та Плану дій щодо реалізації Стратегії, затверджених Указом Президента України № 580/2015 від 13.10.2015 року;
- Постановою Верховної Ради Українивід 12.05.2015 р. № 373-VIII «Про вшанування героїв АТО та вдосконалення національно-патріотичного виховання дітей та молоді».
На виконання цих завдань 30.11.2015 року створено  міський координаційний центр з національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді на базі Центру дитячої та юнацької творчості імені О.Шакала.
30.03.2016 року на базі Будинку дитячої та юнацької творчості відбувся обласний кластерний семінар з військово-патріотичного виховання дітей та молоді, на якому були присутні керівники військово-спортивних гуртків, вчителі предмету «Захист Вітчизни» Онуфріївського, Олександрійського, Петрівського, Світловодського районів, міста Знам’янки та Кропивницького.
Особлива увага приділяється посиленню та урізноманітненню форм і методів національно-патріотичного виховання підростаючого покоління. З цією метою у навчальних закладах міста проводяться різноманітні  заходи, а саме: зустрічі з капеланами-волонтерамиз інформування по мінній небезпеці; акції: «Щедрий урожай – нашим захисникам», «Подарунки для солдат в зону АТО», «Допоможемо воїнам АТО»; екскурсії до військової частини №2269 м.Олександрії; класні години, на які запрошуються учасники АТО та волонтери, «круглі столи» із вчителями – учасниками антитерористичної операції тощо.
Важливогозначення у національно-патріотичному вихованні набувають народні обряди та традиції, що спрямовані на розвиток творчого потенціалу особистості. З цією метою в закладах освітипроводяться «Вечорниці», пілігрімажі до Дня святого Миколая та різдвяних свят. Вивчення побуту, військових звичаїв козаків, їх мужності, відваги – важливий засіб виховання патріотизму, національної самосвідомості, які так потрібні нашій молоді. 
Учні та педагогічніколективи навчальних закладів є активними учасниками загальноміського свята «Козацькоїслави».
Учні Олександрійського навчально-виховного комплексу (ЗНЗ І-ІІ ступенів №17 - ліцей)створили  карту України, на якій кожну область представляла традиційна для неї вишивка (керівники проектів вчителі трудового навчання Троян Людмила Іванівна і Тихова Ольга Володимирівна). Яскравим та колоритним є також день вишиванки у закладі, який проводиться вже декількароків. 
Учні з 1 - 11 класів загальноосвітніх навчальних закладів міста, працівники закладів  активно долучаються до волонтерської діяльності, постійно підтримують зв’язок із волонтерами.  Продовжується робота у шкільних музеях, кiмнатах Бойової слави. Здійснюється збір матерiалiв про учасників АТО; створюються електронні презентацiї  «Знайомство з героями АТО»; учні виготовляють  обереги, малюнки, пишуть листи для воїнів АТО;організовують збір благодійної допомоги, здійснюють співпрацю з громадськими організаціями: Олександрійським центром волонтерів; Союзом солдатських матерів та дружин військовослужбовців; цивільним корпусом «Азов». 
Краєзнавчі подорожісприяють вихованню почуття патріотизму, глибокої любові до рідного краю. Так,під  час травневих  свят 2016 року групи юних туристів  здійснили  пішохідний  похід ІІІ ступеню складності  по Карпатам «Стежками героїв». Під час осінніх канікул (жовтень 2016 року) організовано туристсько-краєзнавчий похід Південним Бугом «Шляхами визволителів Кіровоградщини».
Окремої уваги заслуговує волонтерська діяльність закладів, яка сприяє формуванню  прагнення до відповідальної патріотичної поведінки, моральних та духовних якостей, світогляду справжнього громадянина України.Щороку членами учнівськихпарламентів проводиться акція «Відсерця до серця». Учні беруть участь у Всеукраїнських  акціях  «Лист солдату», «Збери кришечки – врятуй життя».Слід відзначити проведення у загальноосвітніх навчальних закладах флеш-мобу «Квітка пам’яті». Знагодивідзначення Дня пам’яті та примирення, Дня Перемоги над нацизмом у Європі, учнівиготовляють маки як символ пам’яті про тих, хто віддав своє життя за Україну.
Також проходять такі заходи, як «Козацькому роду нема переводу», свято «Українська пісня – душа народу», інтелектуальна гра «Я люблю Україну» тощо. Потужним засобом виховання патріотизму є систематичне відвідування міського музейного центру імені Антоніни Худякової. Учні відвідують тематичні екскурсії «Соборна Україна – вільна і єдина», тематичні лекції «Війни на чужій землі», тематичні виставки «Герої України. Небесна сотня», «Давним-давно була війна», «Афганськими стежинами».
До Міжнародного дня волонтера, які відзначається щорічно 05 грудня, у закладах освіти проводиться акція «З Луганщиною разом», в рамках якої представники шкільних парламентів організовують збір канцелярського приладдя для дітей Луганської та Донецької областей. Цікавим для учнів став проект «Олександрія - Маріуполь», під час якого учні листувалися, надсилали посилки, сувеніри, обереги учням з міста Маріуполь.
З метою виховання в учнів поваги до українського народу, української пісні, України, в закладах проводиться Фестиваль української сучасної патріотичної пісні «Мелодія єднає, на мир надихає!», шкільні конкурси інсценізованої військово-патріотичної пісні, конкурси виразного читання поезій «Хоробрі серця», спортивні свята: «Тато і я – патріотів сім’я», «Ми майбутні захисники рідної землі».
Патріотичне виховання   неможливе  без фізичної  та військової  підготовки юнаків. Традиційно проводяться змагання  з військово – прикладного багатоборства, змагання в рамках Олімпійського  дня, змагання Всеукраїнського громадського дитячого руху «Школа безпеки».
Підвищенню активності органів учнівського самоврядування у місті, в навчальних закладах сприяють проведення соціальних проектів та акцій.
Так, за плідну роботу вихованці гуртка громадянського виховання «Школа лідерів» Центру дитячої та юнацької творчості  були відзначені як кращі парламентарі області, за що нагороджені грамотою «За активну громадську позицію, вагомий внесок у розвиток учнівського парламентаризму та зайняте ІІ місце в рейтинговій системі діяльності Кіровоградського обласного парламенту дітей».За результатами участі у ХХІ Всеукраїнському фестивалі дитячої та юнацької творчості, присвяченому Всесвітньому Дню Землі  в номінації «Громадська думка» вихованці Школи лідерів отримали диплом ІІІ ступеня. 
Питання «Про стан організації роботи з національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді в навчальних закладах у 2015-2016 навчальному році» вивчалося з подальшим висвітленням на колегії управління освіти, молоді та спорту міської ради -  27 квітня 2016 року.
Не є секретом той факт, що національно-патріотичним вихованням піклуються організатори виховного процесу такласні керівники, які постійно здійснюють пошук нових методик виховання, створюють потужний виховний вплив на вихованців. Тож, з метою сприяння зростанню престижності звання класного керівника, його ролі і статусу як компетентного педагога XXІ століття, у 2015 році проводився Всеукраїнський конкурс «Класний керівник року». На заключному етапі Конкурсу у номінації «Класний керівник 5-7 класів» Кіровоградську область представляла Петрукович Наталія Анатоліївна. За підсумками 3-х конкурсних змагань Петрукович Наталія Анатоліївна, класний керівник 6-А класу загальноосвітнього навчального закладу І-ІІІ ступенів № 15 міста Олександрії, посіла ІІ почесне місце і рішенням журі була визнана однією із переможців Всеукраїнського конкурсу «Класний керівник року-2015».
Сьогодні робота з національно-патріотичного виховання вкрай важлива, щоб виховати наступне покоління справжніх патріотів України, які наслідуватимуть найкращі приклади мужності та звитяги борців за свободу та незалежність України.

Бібліографія
1. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді / «Історія України», 2015. – № 16 (серпень)– С. 23.
2. Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів  загальноосвітніх навчальних закладів України. Наказ Міністерства освіти і науки, молоді та спорту Українивід 31.10.2011 року № 1243. 
3. Матящук В. П. Сучасне патріотичне виховання в школах України / В. П. Матящук. – Тернопіль :Мандрівець, 2014. – 384 с.
4. Виховні системи навчальних закладів: теорія та практика /уклад. О. Є. Гречаник.– Х. : Вид.група «Основа», 2014. – 224 с. –(Серія «Виховна робота»).


4 коментарі:

  1. Світлано Володимирівно, дуже змістовна стаття. Дійсно, національно-патріотичне виховання - важлива складова виховного процесу підростаючого покоління. Дякую, що поділилися своїм досвідом роботи.

    ВідповістиВидалити
  2. Нова українська школа покликана виховувати всебічно розвинених, відповідальних громадян і патріотів. Стаття і презентація показали, що в Олександрійських школах виховують справжніх патріотів з активною позицією. Такі учні в майбутньому будуть змінювати навколишній світ,маючи стійкі морально-етичні принципи. А це і є патріоти! Дякую за дуже змістовну статтю і презентацію!

    ВідповістиВидалити