Вітаємо учасників онлайн-семінару регіональної школи новаторства!

17 листопада 2016 р.

Бирзул Віталій Леонідович

Системно-функціональний аналіз на уроках історії як засіб формування історичного мислення та розвитку творчості учнів
Бирзул Віталій Леонідович, директор Златопільської гімназії м. Новомиргорода Новомиргородської районної ради

Згідно з сучасною парадигмою освіти в Україні головним показником ефективності навчального процесу є не стільки сума предметних знань, засвоєних учнями, скільки сформованість у них умінь та навичок самостійно оволодівати новими знаннями, вільно орієнтуватись у потоках різноманітної інформації, критично мислити, саморозвиватись і реалізуватись як компетентна, творча особистість.  Це вимагає нових підходів до конструювання навчально-виховного процесу. Перед сучасним учителем постає завдання зацікавити учнів не тільки змістом навчального матеріалу, а й  способом його  вивчення, відучити від «зубріння», привити бажання  і  виробити уміння думати, привчити ставити запитання і не боятися помилятися, щосекунди нагадуючи, що помилки – засіб творчого  зростання. Здатність дитини до саморозвитку, її творчу активність як  головну умову успішності в подальшому житті можна стимулювати, застосовуючи розвивальне навчання з використанням елементів технології Теорії розв'язання винахідницьких задач (ТРВЗ).ТРВЗ – педагогіка, як науковий і педагогічний напрямок, сформувалася  в нашій країні в кінці 80-х років. Вона ґрунтується на теорії розв’язування винахідницьких задач (ТРВЗ),  російської ( а точніше радянської) школи Г. С. Альтшуллера та є закономірним продовженням розвивального навчання. Важливою складовою ТРВЗ-педагогіки є системно-функціональний аналіз(СФА) при якому навчальний матеріал не просто вивчається, а досліджується як система, проводиться аналіз і виявляються взаємозв’язки між системою, надсистемою, підсистемою, функцією, властивостями, ознаками.
При цьому:
система (с.)– це сукупність елементів, при об’єднанні яких створюється нова якість, визначена для виконання певної функції;
надсистема (н/с ) – це утворення, до якого входить система як складова частина;
підсистема ( п/с ) – це елементи, з яких складається система (об’єкт);
основна функція (о/ф) – це  найважливіша дія, для виконання якої створено дану систему;
додаткова функція (д/ф) – це інші дії, для виконання яких створено систему;
протиріччя системи  (→ ← ) – стан, при якому система  ( частина системи) повинна володіти властивістю «А», щоб виконувати потрібну функцію,  і властивістю «неА», щоб відповідати існуючим обмеженням і вимогам.  схожість і відмінність системи (≠ = ) -  аналіз властивостей системи  в порівнянні з іншими системами, тут можна також визначати негативне в позитивному та позитивне в негативному;
наше ставлення до системи;
можливість удосконалення системи;
місцезнаходження інформації про систему;
характерні властивості системи (або асоціації, що їх викликає система) .
Системно-функціональний аналіз я використовую на уроках, виявляючи,спільно з учнями, причинно-наслідкові зв’язки і приховані зв´язки, залежності як в середині системи, між її окремими елементами, так і у відношеннях із іншими системами.
Такий вид аналізу виступає в якості інструмента для аналізу ситуацій, подій, явищ, а також дає можливість організувати, систематизувати інформацію, встановити зв’язки  і сформулювати  висновки. Виконання аналізу  за визначеними правилами дозволяє сформувати узагальнені навики мисленнєвої діяльності, які можна застосувати під час аналізу будь-яких ситуацій і об’єктів і  таким чином надати  знанням практичного характеру.
ТРВЗ-педагогіка дає можливість ефективно поєднувати  різноманітні  форми і методи навчання.  Такі прийоми, як  «Прес-конференція», «Виконай роль»,  «Опитування ланцюжком»,  «Економне опитування», «Вулик», «Сніжка», дидактичні ігри  «Точка зору»,  «Так-ні», «Впізнай, хто я» сприяють міцності знань учнів,  навчають їх  думати, вміти в новій ситуації самостійно побачити проблему, розглянути її системно, висунути власні гіпотези, обгрунтувати їх і запропонувати ефективне рішення.
Процес навчання вимагає від учнів уміння обробляти та зберігати в пам'яті значні об'єми інформації, в тому числі  текстової та  хронологічної. Ефективне використання ТРВЗ-технології можливе після серйозної підготовки. Проте її можна  успішно опанувати, тому що це цікаво, захоплююче і результативно.
Елементи  ТРВЗ-педагогіки     використовую і в позакласній  роботі з предмета. У Златопільській гімназії тривалий час працює історико-краєзнавчий клуб „Пошук”. Напрямки роботи членів клубу різноманітні. Пошуківці досліджують історію Златопільської гімназії, розвиток освіти  та національно-визвольного руху в нашому краї, досліджують життєвий та творчий шлях видатних земляків, історію краю періоду Великої Вітчизняної війни. Дослідницька діяльність проходить в кілька етапів: формулювання проблеми, збір відомостей з даної проблеми, висування вихідних припущень, подальша перевірка припущень. Крім практичного спрямування члени клубу знайомляться з формами та методами історично-пошукової роботи. Місцевий матеріал „оживляє історію”, робить її особистісно значимою, дає можливість здійснити відкриття, наближає учнів до наукової діяльності, виховує інтерес до вивчення і збереження історичного середовища, має значний виховний вплив на формування особистісних якостей учня, а інструментарій ТРВЗ-педагогіки дає можливість сформувати цілісне бачення предмету дослідження з його протиріччями та взаємозв'язками.

Як показує практика, головна привабливість методології ТРВЗ в тому, що вона розвиває і підсилює інтерес учнів до процесу навчання, а також створює умови для успішної соціалізації молодих членів суспільства.



3 коментарі:

  1. Для формування сучасного конкурентоспроможного випускника ТРВЗ-педагогіка є надзвичайно дієвою. Сучасне суспільство очікує громадян, здатних критично мислити, аналізувати події, вчитися на власних помилках, самовдосконалюватися. Високий рейтинг учнів Златопільської гімназії свідчить про те, що ТРВЗ-педагогіка дає позитивні результати. Успіхів, Віталію Леонідовичу!

    ВідповістиВидалити
  2. Орієнтація системи освіти відповідно до європейських стандартів, які направлені на задоволення запитів особистості,потребує посиленої уваги до підвищення рівня компетентності всіх учасників педагогічного процесу. Даний досвід роботи свідчить, що від рівня професійної компетентності вчителя залежить рівень сформованості компетентностей учня. Бажаю Вам творчого натхнення, Віталію Леонідовичу!

    ВідповістиВидалити
  3. Зважившись використовувати в своїй роботі ТРВЗ - методи, вчитель повинен бути готовий, в першу чергу, до роботи над собою.І це не порожні слова. ТРВЗ - педагоги володіють конкретними прийомами, що допомагають розвивати творче, креативне мислення.Ті, хто застосовують ТРВЗ- педагогіку, не тільки починають інакше мислити і вирішувати поставлені завдання, але і значно змінюють ставлення до світу.ТРВЗ-педагогіка — крок у майбутнє.

    ВідповістиВидалити