Вітаємо учасників онлайн-семінару регіональної школи новаторства!

17 листопада 2016 р.

Кірішко Людмила Миколаївна

Регіональна школа новаторства як інноваційна форма підвищення професійної компетентності вчителів
Кірішко Людмила Миколаївнаметодист обласного навчально-методичного центру освітнього менеджменту та координації діяльності методичних служб комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського»

В умовах модернізаційних змін в освіті проблема якості підвищення кваліфікації педагогів є особливо актуальною. Вона зумовлена потребою зростання рівня професійної культури педагогічних працівників як високоосвічених, компетентних особистостей, здатних до роботи в умовах конкуренції, підприємництва і ринкових відносин. Відповідно до зміни пріоритетів освіта педагогів у міжкурсовий період має бути випереджувальною, прогностично зорієнтованою на їх професійний розвиток і потребує створення системи відповідного науково-методичного супроводу на основі взаємодії методичних служб.
Обласний навчально-методичний центр освітнього менеджменту та координації діяльності методичних служб (далі – Центр) у співпраці з методичними кабінетами (центрами) області розвиває інформаційно-освітнє середовище регіону з урахуванням принципів неперервної освіти, яка здатна забезпечити гнучкість підготовки вчителя до європейського виміру в освіті, посилити конкурентоспроможність регіональної системи в національному, європейському просторі.
Реалізація науково-методичної проблеми Центру «Оновлення змісту і форм підвищення кваліфікації педагогічних працівників в умовах функціонування інформаційно-освітнього простору регіону» спонукає до пошуків нового змісту та технологій взаємодії з методичними кабінетами (центрами), загальноосвітніми навчальними закладами. Професійний розвиток вчителя передбачає його здатність постійно навчатися, бути у постійному творчому пошуку.
З цією метою у 2014 році на базі комунального закладу «Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського» створена регіональна школа новаторства (далі – РШН) з науково-методичної проблеми «Науково-методичні засади розвитку професійної компетентності педагогічних кадрів: досвід, перспективи» (наказ КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського» від 04. 03. 2014 р. № 19).
Метою її діяльності є створення власної моделі регіональної школи новаторства, розвиток новаторського руху в освітньому просторі регіону, вивчення та впровадження інноваційних освітніх технологій, виявлення, популяризація педагогічного досвіду та трансформування його в практичну діяльність, підвищення професійної компетентності завідувачів (директорів), методистів методичних кабінетів (центрів) відділів, управлінь освіти райдержадміністрацій, міських рад, керівників загальноосвітніх навчальних закладів Кіровоградської області.
Основними завданнями регіональної школи новаторства є:
- визначення актуальних потреб щодо науково-методичного забезпечення інноваційної діяльності слухачів;
залучення до роботи науково-педагогічних та педагогічних працівників;
- удосконалення професійної компетентності й педагогічної майстерності методичних, педагогічних та управлінських кадрів засобами інформаційно-освітньої діяльності;
- ознайомлення із перспективними моделями педагогічного досвіду з актуальних проблем педагогічної та управлінської діяльності;
- створення сайту з метою висвітлення діяльності регіональної школи новаторства;
- організація професійної взаємодії та співпраці фахівців із питань післядипломної педагогічної освіти з різних регіонів України;
- участь у заходах Всеукраїнської школи новаторства керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників обласних закладів післядипломної педагогічної освіти;
поширення досвіду організації і функціонування регіональної школи новаторства.
Робота РШН відбувається за такими напрямами:
- сприяння розвитку інноваційного освітнього простору післядипломної педагогічної освіти регіону;
- забезпечення співпраці методичних служб регіону в умовах єдиного інноваційного освітнього простору;
- підвищення якості та результативності науково-методичного забезпечення навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах;
- науково-методичне забезпечення діяльності освітніх округів в умовах реформування освітньої галузі;
- упровадження новаторського досвіду як необхідної умови розвитку інноваційного освітнього середовища;
- сприяння співтворчості керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників з метою обміну досвідом роботи регіональних шкіл новаторства.
Для ефективної результативності роботи школи була розроблена програма, яка включає план роботи на 2014-2016 роки, орієнтовну тематику та структуру науково-методичного проекту, тезаурус і список рекомендованої літератури. З метою виявлення запитів слухачів та підготовки до занять була розроблена анкета та запропонована для заповнення слухачам (лист від 31 березня 2014 року № 278/09-09 «Про проведення засідання регіональної школи новаторства»).
Зміст своєї діяльності регіональна школа новаторства планує та організовує на діагностичній, прогностичній, моделюючій основі. У підготовці до заходу проводиться діагностування слухачів з визначеної проблеми. Одержана достовірна аналітична інформація за допомогою сучасних діагностичних технологій використовується для моделювання програм заходів.
Враховуючи результати діагностичного опитування та побажання слухачів школи, на заняттях акцентується увага на провідних аспектах діяльності методичних служб у створенні інноваційного науково-методичного простору в регіоні як складової модернізації сучасної освіти. Особлива увага приділялася питанням упровадження ІКТ: технологія та організація проведення веб-квесту,особливості використання хмарних технологій у діяльності методистів та керівників навчальних закладів, науково-методична підготовка до обласного ярмарку педагогічних ідей «Інформаційно-комунікаційна компетентність педагогів як умова забезпечення якісної освіти» (Литвиненко О.В., завідувач навчально-методичного центру дистанційного навчання, Чала М.С., завідувач науково-методичної лабораторії інформатики та інформаційних технологій навчання).
План заняття з проблеми «Науково-методичне забезпечення інноваційного розвитку сучасного навчального закладу» включав ознайомлення з роллю віртуальних навчальних спільнот у формуванні інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів в умовах сучасного суспільства, використання інструментів інформаційно-комунікаційних технологій як засобу ефективної спільної комунікації (Буртовий С.В., завідувач кафедри теорії і методики середньої освіти, кандидат педагогічних наук).
З метою поширення перспективних моделей новаторського досвіду з актуальних проблем педагогічної та управлінської діяльності та трансформування його в практичну діяльність на платформі «Я-Вчитель» створена динамічна онлайн-група «Регіональна школа новаторства». Слухачі мають можливість висвітлювати матеріали науково-методичних проектів на візуальній дошці Padlet, що створена у групі.
Проблеми розвитку творчого потенціалу педагогів, запровадження інноваційних технологій навчання та виховання були розглянуті під час роботи круглого столу «Шляхи удосконалення науково-методичної роботи щодо забезпечення інноваційної діяльності загальноосвітнього навчального закладу».
Пошук шляхів підвищення якості безперервного навчання педагогічних працівників, розвиток педагогічної майстерності, формування навичок науково-дослідницької роботи – пріоритетні завдання регіональних методичних служб. Сьогодні методичні кабінети здійснюють в системі науково-методичний супровід забезпечення вільного доступу до якісної освіти, розвитку професійної компетентності кожного педагога, формування в нього вмінь не лише сприймати інновації, а й творчо їх реалізовувати в практичній діяльності.
Заняття у РШН сплановано так, щоб учасники мали можливість презентувати свої методичні надбання.
Панорама творчих знахідок методичного кабінету відділу освіти Петрівської районної державної адміністрації включала висвітлення таких аспектів роботи над науково-методичною проблемою:
- «Інноваційні підходи до організації науково-методичної роботи з педагогами в умовах компетентнісно зорієнтованої освіти: досвід і перспективи» (Лепська О.П., завідувач методичного кабінету відділу освіти Петрівської районної державної адміністрації);
«Акмеологічний підхід в управлінні школою» (Гнатюк Л.Г., директор Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради);
«Створення умов для вдосконалення професійної компетентності вчителя в рамках внутрішкільної методичної роботи» (Пустовойтенко Р.М., заступник директора з навчально-виховної роботи Новостародубської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради).
Пріоритетні напрями науково-методичної роботи методичного кабінету відділу освіти Компаніївської районної державної адміністрації, які спрямовані на задоволення інтересів освітян у професійному зростанні, забезпечення потреб в кваліфікованих працівниках методичних служб, мотивацію їх до інноваційної діяльності розкрито в таких питаннях:
- «Інноваційний підхід в організації науково-методичної роботи» (Тацієнко С.І., завідувач методичного кабінету відділу освіти Компаніївської районної державної адміністрації);
- «Сучасні технології в організації методичної роботи – крок до поліпшення якості освіти» (Василик Т.І., заступник директора з навчально-виховної роботи Голубієвицької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів).
В умовах розвитку інформаційної сфери суспільного життя виникає потреба у виконанні школою інформаційної функції на якісно новому рівні, в пошуку ефективних шляхів, методів та інструментів опрацювання інформаційних потоків, їх оцінки і відбору. Цукрозаводський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – центр художньо-естетичної творчості учнівської молоді» Олександрійської районної ради включений до модельної групи закладів освіти, які долучені до експерименту за інноваційним освітнім проектом «Шкільна електронна бібліотека «ШБІЦ-інфо».
Досвідом ефективного інформаційного забезпечення загальноосвітнього навчального закладу через систему шкільної електронної бібліотеки «ШБІЦ-інфо», яка доповнює навчальний матеріал, сприяє розширенню та поглибленню знань учнів, підтримує професійний рівень педагогів, сприяє прийняттю ефективних управлінських рішень, поділився Даценко О.В., заступник директора з навчально-виховної роботи даного закладу на занятті РШН з проблеми «Трансформація новаторських підходів у сучасній школі: реалії, перспективи» 18 листопада 2015 року.
Сучасному суспільству потрібний управлінець нової генерації, який досконало володіє теорією соціального управління, специфікою керівного процесу, психологією управління, педагогічним менеджментом, педагогічними та інноваційними технологіями, вміє спрямувати ввірений йому колектив на здійснення науково-дослідної та експериментальної роботи щодо впровадження педагогічних інновацій. У центрі уваги регіональної школи новаторства удосконалення управлінської діяльності керівників навчальних закладів.
Ефективною формою передачі педагогічного досвіду є майстер-класи. Саме через таку форму роботи керівники шкіл – лауреати ІІ (обласного) туру всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2014» у номінації «Директор школи» продемонстрували свій інноваційний досвід роботи, індивідуальний стиль педагогічної діяльності, рівень професійної компетентності, зокрема:
- Гнатюк Лідія Григорівна, директор Петрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради з проблеми «Шляхи становлення успішного вчителя»;
Бирзул Віталій Леонідович, директор Златопільської гімназії м. Новомиргорода Новомиргородської районної ради з проблеми «Проектно-цільове управління інноваційним розвитком навчального закладу»;
- Свічкарьова Інна Борисівна, директор навчально-виховного комплексу «Долинська гімназія – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3» з проблеми «Організація методичної роботи в умовах формування інноваційного освітнього середовища».
Така форма роботи дозволяє не лише ознайомитися з новими ідеями та педагогічним досвідом, а й на практиці побачити їх застосування, сформувати вміння використовувати їх у роботі.
З метою популяризації досвіду роботи з провідних напрямів діяльності регіональної школи новаторства слухачі є активними учасниками інтернет-конференцій, творчих майстерень, семінарів, дискусій, відеопрезентацій, методичних студій, круглих столів, майстер-класів, творчих діалогів Всеукраїнської школи новаторства керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників обласних закладів післядипломної педагогічної освіти. Зокрема, в інтернет-конференціях, які проводяться на базі ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» НАПН України та Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, з проблем:
- «Регіональні та зональні школи новаторства в межах Всеукраїнської школи новаторства керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників: перспективи розвитку» (13 червня 2014 року);
«Шляхи трансформації післядипломної педагогічної освіти в умовах модернізаційних змін у суспільстві» (17 червня 2015 року).
Участь в інтернет-конференції у 2015 році брали координатори РШН, методисти обласного навчально-методичного центру освітнього менеджменту та координації діяльності методичних служб КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського» Кірішко Л.М., Трубіна В.Г. з проблеми «Оновлення змісту і форм підвищення кваліфікації педагогічних працівників в умовах функціонування інформаційно-освітнього простору регіону».
У заході активні учасники занять регіональної школи новаторства представили творчі здобутки методичних кабінетів (центрів).
Кислякова В.Ф., завідувач районного методичного кабінету відділу освіти Маловисківської районної державної адміністрації Кіровоградської області, презентувала інноваційні підходи до формування конкурентоспроможного педагога в умовах організації інформаційного простору регіону.
Етапи трансформування нових форм роботи креативної освіти у практичну діяльність педагогічних працівників шляхом ефективного застосування інноваційних освітніх технологій у навчально-виховному процесі розкрила Побережець О.С., директор інформаційно-ресурсного методичного центру відділу освіти, молоді та спорту Кіровоградської районної державної адміністрації. Матеріали виступів можна переглянути за адресою: https://www.youtube.com/channel/UCC3glMbFwlhiClauVgyfWfw.
Роль авторських творчих майстерень у роботі регіональної школи новаторства презентував Олександр Даценко, методист методичного кабінету відділу освіти Олександрійської районної державної адміністрації, у рамках Червневих методичних студій з проблеми «Упровадження системи мережевої взаємодії науково-методичних служб різних рівнів як основа реалізації державних освітніх стандартів» (12 червня 2014 року, м. Рівне).
З метою сприяння співтворчості керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників Полтавської та Кіровоградської РШН та Центру педагогічної освіти «Новатор» 17 травня 2016 року на базі Полтавського обласного ліцею-інтернату для обдарованих дітей із сільської місцевості (Кременчуцький педагогічний коледж імені А.С. Макаренка) відбувся педагогічний міст у рамках V методичної студії Полтавської регіональної школи новаторства керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників післядипломної педагогічної освіти з проблеми «Міжрегіональна співтворчість шкіл новаторства Полтавщини та Кіровоградщини».
Кірішко Л.М. (у форматі відеотрансляції) презентувала досвід роботи регіональної школи новаторства, як інноваційної форми підвищення професійної компетентності завідувачів (директорів), методистів методичних кабінетів (центрів) відділів, управлінь освіти райдержадміністрацій, міських рад, керівників загальноосвітніх навчальних закладів Кіровоградської області.
Шляхи професійного розвитку педагогічних працівників регіону в умовах глобалізації та відкритості інформаційного освітнього простору розкрила Ошега З.С., методист методичного кабінету відділу освіти Петрівської районної державної адміністрації.
Директор Цукрозаводського навчально-виховного комплексу «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – центр художньо-естетичної творчості учнівської молоді» Олександрійської районної ради Лещенко Т.В. та заступник директора з навчально-виховної роботи Даценко О.В., популяризуючи досвід керівників-новаторів загальноосвітніх навчальних закладів Кіровоградщини, розкрили актуальний напрям роботи щодо інформаційного забезпечення загальноосвітнього навчального закладу.
Учасники студії ознайомилися з 12 відеокастами керівників загальноосвітніх навчальних закладів Полтавщини та Кіровоградщини. Презентовані інноваційні форми роботи дозволили побачити особистість керівника та інноваційний досвід шкіл, реалізацію цікавих новаторських ідей.
Керівниками загальноосвітніх навчальних закладів були представлені такі відеокасти:
- «Творче впровадження педагогічної спадщини В.О. Сухомлинського в процесі інноваційних перетворень в освіті» (Деркач В.Ф., директор навчально-виховного комплексу «Павлиська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – ліцей імені В.О. Сухомлинського» Онуфріївської районної ради Кіровоградської області); 
- «Сучасне освітнє середовище школи як передумова компетентнісного підходу до навчання та виховання учнів (Колесник А.Л., директор спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 7 Світловодської міської ради Кіровоградської області;
- «Інноваційна діяльність НВК «Гімназія – загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів № 4» Світловодської міської ради (Прасол Н.І., директор навчально-виховного комплексу «Гімназія – загальноосвітня школа
І-ІІІ ступенів № 4» Світловодської міської ради Кіровоградської області);
- « Інноваційна діяльність навчального закладу як Школи сприяння здоров’ю» (Спашиба О.П., директор загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 10 Світловодської міської ради Кіровоградської області).
V методична студія сприяла співтворчості керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників Полтавської та Кіровоградської регіональних шкіл новаторства та Міжрегіонального центру педагогічної освіти «Новатор», популяризації інноваційного досвіду керівників загальноосвітніх навчальних закладів Полтавщини та Кіровоградщини.
Одним із напрямів інформаційного та науково-методичного забезпечення слухачів школи є створення та постійне наповнення сайту «Регіональна школа новаторства», який розміщено за адресою https://sites.google.com/site/regionnovator/. Завідувачі (директори), методисти методичних кабінетів (центрів) відділів, управлінь освіти райдержадміністрацій, міських рад, керівники загальноосвітніх навчальних закладів мають змогу ознайомитися з методичною та науково-методичною літературою, досягненнями з інноваційних напрямів педагогічної діяльності, досвідом колег, що дозволяє їм вільно володіти інформацією про сучасний стан освіти в регіоні.
Головний стратегічний напрям розвитку системи освіти в різних країнах світу спрямований на розв’язання проблеми переведення системи освіти, в тому числі й післядипломної, у режим інноваційного розвитку, що забезпечить її якість і доступність відповідно до європейських стандартів, орієнтацію на задоволення запитів особистості.
Професійна готовність педагога до інноваційної діяльності є закономірним результатом спеціальної підготовки, самовизначення, освіти й самоосвіти.

Література та джерела
1. Всеукраїнська Інтернет-конференція «Шляхи трансформації післядипломної педагогічної освіти в умовах модернізаційних змін у суспільстві 17 червня 2015 року» [Електронний ресурс]. – Режим доступу:https://www.youtube.com/watch?v=iHZrjzRFiVo.
2. Інтернет-конференція «Регіональні та зональні школи новаторства в межах Всеукраїнської школи новаторства керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників: перспективи розвитку13 червня 2014 року» [Електронний ресурс]. – Режим доступу:https://www.youtube.com/watch?v=7m_isxLdCqs.
3. Упровадження системи мережевої взаємодії науково-методичних служб різних рівнів як основа реалізації державних освітніх стандартів : тематичний збірник праць/ упоряд.: А.А. Волосюк за заг. редакцією В.В. Олійника. – Рівне: РОІППО, 2014. – С. 74-80.

5 коментарів:

  1. Як слухач Регіональної школи новаторства можу з упевненістю сказати, що навчаючись в РШН, підвищила свою професійну майстерність, ознайомилася з кращим досвідом, творчими надбаннями колег. Кожне заняття відкривало нові обрії,спонукало до самовдосконалення,надихало на реалізацію нових ідей на теренах Новомиргородщини. Дякую Вам, Людмило Миколаївно, як керівнику Регіональної школи новаторства, за нестримний творчий пошук, створення скарбниці кращого досвіду для інноваційного поступу освіти Кіровоградщини.

    ВідповістиВидалити
  2. Дійсно, Регіональна школа новаторства дає можливість створення єдиного інформаційно-освітнього середовища, забезпечує взаємодію педагогів, закладів, методистів з метою поширення перспективних моделей новаторського досвіду з актуальних проблем педагогічної та управлінської діяльності. Слухачі регіональної школи новаторства трансформують набутий досвід у практичну діяльність.Успіхів Вам, Людмило Миколаївно, у подальшій роботі!

    ВідповістиВидалити
  3. РШН - інноваційна форми підвищення професійної компетентності сучасного керівника. У нас є реальна можливість обмінятися досвідом, дізнатися про новизну інших, відчути себе в часі і просторі, упевнено працювати у режимі розвитку, досягаючи нових акме – вершин успіху.

    ВідповістиВидалити
  4. Велика подяка організаторам та авторам конференції! Підняті питання в матеріалах учасників надзвичайно сучасні та актуальні. Є чому повчитися, запозичити для своєї роботи в школах.А це є рух вперед!Бажаю всім успіху!

    ВідповістиВидалити
  5. Дякую Вам, Людмило Миколаївно, за створення умов для цікавого і корисного спілкування, можливість презентувати свій досвід роботи та познайомитись з педагогічними знахідками колег. Бажаю успіху!

    ВідповістиВидалити