Вітаємо учасників онлайн-семінару регіональної школи новаторства!

17 листопада 2016 р.

Мовчан Світлана Сергіївна

Використання Інтернет-ресурсів та медіаосвіти у навчально-виховному процесі сучасної сільської школи
Мовчан Світлана Сергіївна, методист методичного кабінету відділу освіти Олександрівської районної державної адміністрації Кіровоградської області

Анотація: автор статті звертає увагу на актуальність використання Інтернет-ресурсів та медіа освіти у навчально виховному процесі сучасної сільської школи, необхідність розвитку медіа культури учнів та формування медіа грамотності.
В даний час набуває поширення концепція компетентнісного підходу в освіті, що є основою змістовних змін по забезпеченню відповідності освіти запитам і можливостям суспільства періоду інформатизації і глобальної масової комунікації. З позицій компетентнісного підходу завдання освіти стає розвиток здібності до самостійного рішення проблем в різних сферах і видах діяльності на основі використання соціального досвіду, елементом якого стає і власний досвід навчених. Виділення ІКТ-компетентності як окремої складової професійної компетентності педагога обумовлено активним використання ІКТ у всіх сферах людської діяльності, в тому числі і в освіті.
Серед ключових напрямів оновлення змісту освіти важлива роль належить упровадженню і розвитку сучасної медіа-освіти, яка, за визначенням «Концепції впровадження медіа-освіти в Україні», являє собою «частину освітнього процесу, спрямовану на формування в суспільстві медіа-культури, підготовку особистості до безпечної та ефективної взаємодії із сучасною системою мас-медіа, включаючи як традиційні (друковані видання, радіо, кіно, телебачення), так і новітні (комп’ютерно опосередковане спілкування, Інтернет, мобільна телефонія) медіа»[2].
Ме́діагра́мотність — сукупність знань, навичок та умінь, які дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і створювати повідомлення різних жанрів і формах для різних типів медіа, а також розуміти і аналізувати складні процеси функціонування медіа у суспільстві, їх та вплив.[1]
Медіаграмотність має на меті зробити людей досвідченими творцями і продюсерами медіаповідомлень. Полегшити, а також розуміти переваги і обмеження кожного виду медіа, а також створювати незалежні медіа.
Медіаграмотність — це результат медіаосвіти.
Сучасна сільська загальноосвітня школа функціонує в особливих умовах, специфіку яких багато в чому визначає глобальний процес інформатизації суспільства, культури, освіти. Масштаби впливу Інтернет - технологій та медіа на різні сфери життя зростають з кожним днем. Це ставить нові завдання перед освітньою системою, вимагає від людини не тільки знання сучасних технічних пристроїв передачі інформації та вміння з ними працювати, але й певного рівня критичного мислення, навичок самостійної роботи, творчих здібностей і т.д. Особливу цінність набуває здатність орієнтуватися в єдиному освітньому просторі та особистому інформаційному полі. Інформатизація освіти передбачає перегляд традиційно сформованих систем, змісту і методів навчання в контексті використання різних медіазасобів.
Питанню медіаграмотності приділяють належну увагу і освітяни Олександрівського району: Підлісненська філія КЗ «Олександрівське НВО №2», Цвітненська філія КЗ «Красносільське НВО», Івангородська філія КЗ «Олександрівське НВО №2» та Олександрівського НВК №2 КЗ «Олександрівське НВО №2».
Так, колектив Олександрівського НВК №2 КЗ «Олександрівське НВО №2» Олександрівської районної ради Кіровградської обл. з 2012 року долучився до упровадження медіаосвіти в навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів України. За цей час вони пройшли етапи від вивчення наукових та науково-практичних джерел із питань медіаосвіти до вивчення та проходження курсу «Цифрові технології», навчання вчителів за програмою Інтел.  «Навчання для майбутнього», залучення учнів до конкурсів, підвищення рівня медіакультури вчителів, учнів, батьків. Педагогічний колектив використовує різні форми медіаосвіти:
- інтегрована - забезпечується використанням медіа в межах уроків з предметів інваріантної складової, що робить процес більш технологічним і результативним;
- формалізована - у межах варіативної складової
- позашкільна - участь у конкурсах , проектах, медіафестивалях.
Учителі школи організували роботу учнів в рамках проекту “Школа сприяння здоров’ю”, де одним із напрямків була медіакультура-складова здоров’я. В ході роботи учні дійшли висновку про важливість формування особистісної медіакультури як складової свідомого ставлення до власного здоров’я. Учні дослідили вікові норми взаємодії дитини з інформаційним простором, а представлені результати – просвітницька робота вже самих учнів.
Долучився заклад і до проекту «Школа інформаційного суспільства» та за результатами отримав диплом ІІ ст. В закладі створено ресурсний центр по медіаосвіті. Також, даний  заклад взяв участь у проекті «Відкритий світ» та за результатами ввійшов до  2000 шкіл. Вчителі та учні беруть участь у обласних конкурсах «Веб-квестів», вихованці закладу взяли участь у історико-краєзнавчому квесті «Стежинами рідного краю». Вже шість років даний заклад випускає власну газету «220V». Розвиток медіакультури учнів, формування медіаграмотності всіх учасників навчально–виховного процесу – важливий, актуальний напрям роботи Олександрівського  НВК №2.
Велику увагу розвитку медіа освіти приділяють і в Івангородській філії КЗ «Олександрівське НВО №2». Щорічно на учнівській конференції під час проведення тижня математики та інформатики учні презентують створені книги та відео (літературна мозаїка – створення (верстака) книги – 10 клас та створення відео (розробка сценарію, зйомки акторські виконання тексту) - 11 клас. Протягом року діяв проект – «Світ дитячими очима». Учні даного навчального закладу практикували видавництво шкільної газети, авторами та головними дописувачами були учні 11 класу. Видано 20 номерів. Працюючи над проектом «Математика і література - два крила натхнення», учні вищезгаданого навчального закладу випробовували себе і в ролі режисера, актора, монтажера та сценариста,. Результатом даного проекту було створено фільм на основі зібраних матеріалів. З учнями 11 класу на уроці інформатики була проведена ділова гра «Хочу стати рекламним агентом». Під час якої, учні стають рекламними агентами, яким потрібно придумати салоган, емблему та розрекламувати якийсь непотрібний товар (наприклад, порваний чобіт, відкрита консервна коробка), або придумати фірму , її назву та логотип і теж створити для неї рекламу. За допомогою Power Point створені електронні довідники із тем: чотирикутник, трикутник та Кіровоградщина.
Отже, розвиток медіаосвіти забезпечує психологічне благополуччя при споживанні медіа продукції, уміння обирати потрібну інформацію, оминати інформаційне «сміття». Окрім того, сприяє розвитку критичного мислення та формуванню медіа грамотності від учасників навчально – виховного процесу.

Список використаних джерел:
1.   Концепція впровадження медіа-освіти в Україні // Інститут соціальної та політичної психології Національної академії педагогічних наук України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.ispp.org.ua/news_44.htm
2.  72 % української молоді не уявляє свого життя без інтернету [дослідження], // MediaSapiens, 21 квітня 2013 року [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/material/17543
3.  Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник / Ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; За науковою редакцією В. В. Різуна. – Київ: Центр вільної преси, 2012. – 352 с. – с. 8.

4.  М. Дорош. Війна – зоряний час для медіаосвіти? // MediaSapiens, 15 вересня 2014 року Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.mediasapiens.ua/mediaprosvita/mediaosvita/viyna_zoryaniy_chas_dlya_mediaosviti/

1 коментар:

  1. Автор розкриває шляхи упровадження медіаосвіти у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів району. Сучасне суспільство створює умови, коли необхідно розвивати медіакультуру учнів та сприяти формуванню їх медіаграмотності. Матеріали стануть у нагоді педагогам для використання у практичній діяльності.

    ВідповістиВидалити