Вітаємо учасників онлайн-семінару регіональної школи новаторства!

17 листопада 2016 р.

Кислякова Вікторія Федосіївна

Формування інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів та учнів району
Кислякова Вікторія Федосіївназавідувач методичного кабінету відділу освіти, молоді та спорту Маловисківської районної державної адміністрації
У статті висвітлено питання організації діяльності районного методичного кабінету у формуванні інформаційно-навчального простору
Ключові слова: педагогіка, принципи освіти дорослих, методичні форми роботи, аналітична діяльність, інформаційний простір, інновації
. Сучасні напрями освітньої системи актуалізують потребу в педагогах нового типу, які готові до реалізації стратегічних завдань навчання, виховання та розвитку зростаючих громадян України. Пріоритетними напрями роботи з педагогічними кадрами на сучасному етапі, є розкриття та розвитку інноваційного потенціалу вчителя (здатності проектувати й моделювати розвиток освіти в конкретних формах, у практичній діяльності), стимулювання педагогів до творчого мислення інноваційних ідей, удосконалення педагогічної майстерності. Тож новим орієнтиром у науково-методичній діяльності районних методичних кабінетів стає не стільки процес інформування педагогів про наукові досягнення та досвід інноваційної практики скільки організація інноваційної діяльності самих учителів шляхом самоосвіти, самоорганізації й саморозвитку через опанування новими компетенціями.
Значна частина завдань сучасної освіти сьогодні прямо пов’язані з інформаційними технологіями. Кожен педагог сьогодні має опанувати знання, вміння й навички використання інформаційно-комунікаційних технологій у своїй діяльності; повинен мати відповідний технологічний простір для застосування своїх знань, вмінь і навичок у професійній діяльності; має бути зацікавлений у регулярному застосуванні ІКТ у навчально-виховному процесі; повинен мати у достатній кількості навчально-методичні матеріали нового покоління, які можна практично використовувати у процесі викладання шкільних дисциплін.
За останні роки, враховуючи вимоги часу, інноваційні процеси, запровадження та поширення комп’ютерних технологій, відповідно запитів освітян відбуваються зміни при плануванні методичних форм роботи. Мета цих змін - сприяння розвитку та збагачення цілісної особистості, прояв її самобутності, актуалізації її здібностей та задоволення освітніх потреб, досягнення індивідуальних цілей самореалізації особистості.
Щороку до планування роботи колектив районного методичного кабінету підходить творчо. Насамперед враховуються запити щодо освітніх потреб, створюються можливі моделі для кожної категорії освітян: для розвитку творчого потенціалу, для реалізації сформованої особистості, для впровадження ідей, цілей, можливостей та обов’язково для саморозвитку. І цього навчального року діагностичне опитування у нашому методичному кабінеті проводилося засобами Інтернет-ресурсів. У травні створено блог «Педагогічне діагностування» (http://diagnostikamvpmk.blogspot.com), де розміщені діагностичні анкети, які узагальнені, опрацьовані та враховані у подальшій роботі. Під час традиційних серпневих методичних студій планування коригується та схвалюється. Далі розпочинається реалізація запланованого.
Методистами районного методичного кабінету створена методична блогосфера району. Ведуться не лише блоги районних методичних формувань, а і боги інших форм роботи: віртуальних семінарів, квестів, конференцій, форумів, авторських майстерень.
Важливою формою методичної роботи з учителями є проведення системи заходів, спрямованих на розвиток творчого потенціалу вчителя через участь у Всеукраїнському конкурсі «Учитель року». Із року в рік даний конкурс проходить змістовно, творчо, інноваційно. Для використання та впровадження кращого досвіду роботи створюється блог «Учитель року» в Маловисківському районі», де розміщені матеріали конкурсантів. (http://klasnuykerivnuk2016.blogspot.com).
Також щорічно увага районного методичного кабінету приділяється і роботі з молодими спеціалістами. Постійно діють школи молодих учителів, у рамках Тижня молодого спеціаліста, що традиційно проходить у березні місяці проводяться круглі столи. У таких заходах беруть участь вчителі району, які атестуються на встановлення кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії» та встановлюють або підтверджують педагогічне звання «вчитель-методист», а також молоді спеціалісти, які тільки розпочинають свою педагогічну діяльність. Також щорічно проводиться районний конкурс для молодих учителів «Учитель – це поклик душі». Даний конкурс проводиться з метою підтримки молодих, талановитих педагогів у їхніх перших педагогічних здобутках, ознайомлення з новими інтерактивними формами навчання та виховання, що їх застосовують учителі в своїй роботі, створення умов, за яких вчителі зможуть обмінятися власним досвідом, визначення найкращих молодих учителів. Для кращого інформування, поширення досвіду роботи, презентації діяльності створено блог конкурсу «Учитель – це поклик душі» (http://konkyrsmoloduispetsialist.blogspot.com/). У ньому розміщена вся інформація щодо конкурсних завдань, інформація про участь наших молодих спеціалістів у обласному Тижні молодого спеціаліста та конкурсі «Міс та Містер освіти».
Проведено та презентовано матеріали віртуального фестивалю майстерності класних керівників «До серця дитини». Створено блоги класних керівників, підготовлені матеріали з досвіду роботи класних керівників, презентована діяльність шкільних методичних об’єднань класних керівників. (http://vtnjlbxybq.blogspot.com/).
Цього навчального року продовжена робота щодо проведення віртуальних семінарів. Так проведено віртуальний семінар для вчителів історії з проблеми «Інноваційний підхід в процесі навчально-виховної діяльності вчителів історії», (http://seminarhistory.blogspot.com). Віртуальний семінар для вчителів початкових класів з проблеми «Впровадження здоров’язберігаючих технологій в роботі з молодшими школярами» (http://zdorovyazber.blogspot.com). Віртуальний семінар для вчителів математики та фізики з проблеми «Впровадження Державних стандартів на уроках математики» (http://matematikastandart.blogspot.com). Також діяли віртуальні школи та спільні творчі проекти. Віртуальна школа комп’ютерної грамотності. (http://dshnefkmyf.blogspot.com). Дистанційна творча група вчителів української мови та літератури. (http://usvitislova-mv.blogspot.com). Віртуальна школа ІТ – філолога (http://it-filoloh.blogspot.com).Українська на 12 (http://um-mv.blogspot.com). Титан праці та слова (http://franko-mv.blogspot.com).
Нетрадиційною формою роботи є міжрегіональні методичні заходи "Грані творчості", присвячений 175 річниці від дня народження Марка Кропивницького та 170 річниці від дня народження Івана Карпенка-Карого, що започаткував методичний кабінет відділу освіти, молоді та спорту Маловисківської РДА та методичний кабінет відділу освіти, молоді та спорту Компаніївської РДА. http://granitv.blogspot.com/, «Методичні діалоги» - веб-квест для заступників директорів з навчально-виховної роботи Маловисківського та Компаніївського районів (http://metoddialog.blogspot.com), «Методичні акварелі» - веб-квест для учителів української мови та літератури Маловисківського та Компаніївського районів (та інші форми роботи.
Районним методичним кабінетом розроблено та наповнюється блог «Усе про ЗНО». (http://znomalaviskarajon.blogspot.com) На блозі широко представлена інформаційно-роз’яснювальна робота з питань організації та проведення ЗНО, результати ЗНО у районі та інші матеріали, що стосуються зовнішнього незалежного оцінювання.
Створено блог «Атестація – шлях до майстерності» (http://atestasia.blogspot.com), де розміщені нормативні документи щодо атестації педагогічних працівників та матеріали з досвіду роботи учителів, які цього року атестувалися.
Готуючись до відзначення ювілейної дати народження В.О. Сухомлинського створено блог «Слово про вчителя» (http://suhomlinski.blogspot.com) (методист Шведенко Л.О.), де розміщені матеріали з даного питання. Робота буде продовжуватися протягом року та використовуватися під час навчально-виховного процесу.
Значна увага районного методичного кабінету щороку звертається і на роботу педагогічних працівників щодо формування обдарованої дитини.
Районне методичне об’єднання учителів суспільних дисциплін щороку проводить районні краєзнавчі конференції. «Історія краю очима юних» (2012 р.), «Історія мого навчального закладу» (2013 р.), «Видатні жителі нашого краю» (2014 р.), «Участь жителів Маловисківщини у подіях другої світової війни», (2015 р.), «Пам'ятки архітектури і монументального мистецтва краю: дослідження та використання у навчально-виховному процесі” (2016 р.). Для тих, хто цікавиться розвитком регіональної історії, хто зацікавився матеріалами районних краєзнавчих конференцій створено блог «Районна історико-краєзнавча конференція» (http://konf2015.blogspot.com/).
Цікавою, незвичною формою роботи є щорічне проведення фізико-математичного марафону для знавців математичних дисциплін (http://mathematics-for-you.blogspot.com/p/blog-page_1.html), (http://ru.calameo.com/read/003352986bed726daddc2),
Для знавців творів зарубіжної літератури проводяться літературні фестивалі «Пурпурові вітрила». Проведено літературний веб-квест «Пурпурові вітрила» (http://cvitovaliteratyrakonkyrs.blogspot.com/).
Щорічно у травні проводиться робота щодо підготовки та проведення серпневої педагогічної конференції. Створені блоги конференції та готуються аналітичні матеріали за підсумками року та організаційні питання проведення серпневої педагогічної конференції, методичних студій (http://serpnevaconferenshiyamalaviska.blogspot.com)(2015р.), (http://cerpneva2016maloviskovskijrajon.blogspot.com), (2016 р.).
Сьогодні перед методичними кабінетами стоять нелегкі завдання: сформувати конкурентоспроможного учителя, розвинути у ньому креативність, здатність продукувати нестандартні ідеї, створювати нові оригінальні продукти педагогічної діяльності, нетрадиційно підходити до організації навчально-виховного процесу, трансформувати педагогічні ідеї у практику і постійно самому бути у русі. Методична служба сьогодення це методисти, які самостійно приймають рішення, креативні, творчі, вміють організувати роботу і повести за собою конкурентоспроможного учителя.
Тож інформаційний простір освіти району забезпечує систему дій, заходів, спрямованих на підвищення кваліфікації та професійної майстерності кожного педагогічного працівника, розвиток творчого потенціалу, досягнення позитивних результатів роботи як педагогів, так і учнів.

Список використаних джерел
1. Арешонков В. Ю. Педагогічні засади самоорганізації слухачів системи післядипломної педагогічної освіти: автореф. дис. на здобуття наукового степеня канд. пед. наук 13. 00. 01 / В. Ю. Арешонков. - Житомир, 2006.
2. Вершловский С. Г. Образование взрослых: опыт и проблемы / С. Г. Вершловский. - М.: Знание, 2002. - 167 с.
3. Калініа Л.М.. Система інформаційного забезпечення управління загальноосвітнім навчальним закладом /Л.М. Калініна, - К.: Айлант, 2005. – 275 с.
3. Клокар Н. Андрагогічна модель підвищення кваліфікації педагогів на засадах диференційованого підходу / Н. Клокар // Післядипломна освіта в Україні. - 2008. - №2

4. Ямбург Е.О. Модернізація управлінської системи або Формування єдиного інформаційного простору школи // Управління освітою. – 2004. - № 95.








4 коментарі:

  1. Система роботи Маловисківського РМК щодо формування інформаційно-комунікаційної компетентності вчителів та учнів району дуже цікава і багатогранна. З досвіду сусідів-колег "взяласобі на замітку" блог "Педагогічна діагностика". Дякую, Вікторіє Федосіївно,за сучасні ідеї.

    ВідповістиВидалити
  2. Вікторія Федосіївна розкрила у статті сучасні орієнтири у науково-методичній діяльності методичного кабінету: організація інноваційної діяльності учителів шляхом самоосвіти, самоорганізації й саморозвитку через опанування новими компетенціями.Бажаю успіхів!

    ВідповістиВидалити
  3. Вікторія Федосіївна бере активну участь у регіональній школі новаторства, висвітлює досвід роботи методичного кабінету на заходах Всеукраїнської школи новаторства керівних, науково-педагогічних і педагогічних працівників обласних закладів. післядипломної педагогічної освіти.

    ВідповістиВидалити
  4. У Вас, Вікторіє Федосіївно, завжди можна запозичити щось новеньке. Ви - майстер своєї справи!

    ВідповістиВидалити