Вітаємо учасників онлайн-семінару регіональної школи новаторства!

15 листопада 2016 р.

Пустовойтенко Руслана Миронівна

Формування професійної компетентності в системі науково-методичної роботи з педагогічними кадрами
Пустовойтенко Руслана Миронівна, заступник директора з навчально-виховної роботи Новостародубської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Петрівської районної ради Кіровоградської області

У статті висвітлюється роль опорної школи у формуванні професійної компетентності керівних та педагогічних кадрів, піднесенні ефективності використання її  творчого потенціалу в системі науково-методичної роботи з педагогічними кадрами.           Ключові слова: методична робота, професійна компетентність,  ефективне навчання, творча діяльність.


                                                                 Педагогічна справа – це той вид мистецтва, якому                                                                            треба вчитися в інших, а не покладатися  лише на себе.
                                                                                                                М. Пирогов
        Постановка проблеми.  Немає потреби переконувати когось у тому, що добре організована підготовка фахівців – найважливіше завдання кожної держави.      Останнім часом проблема професійної компетентності педагогічних працівників перебуває в центрі уваги дослідників. Чому? Удосконалення професійної компетентності – один із основних напрямків реформування системи освіти. Головні нормативні документи Міністерства освіти і науки України свідчать: «Педагогічні та науково – педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру». У Законі України «Про освіту» зазначено: «Підготовка педагогічних та науково-педагогічних працівників, їх професійне самовдосконалення – важлива умова модернізації освіти». Цей факт є визнанням того, що професійна компетентність чи то керівних, чи педагогічних кадрів відіграє провідну роль у педагогічній діяльності.
      Особлива роль у системі науково-методичної роботи з педагогічними кадрами належить опорним школам, які є центрами впровадження досягнень педагогічної науки і перспективного досвіду, підвищення професійної майстерності та компетентності педагогічних кадрів [5, 6].
        Короткий аналіз досліджень і публікацій з проблеми. Дослідженню проблеми розвитку професійної компетентності педагогів присвячені праці Пометун О.І., Овчарук О.В., Везетіу К.В., Барановської Л.В., Біляєва О., Литовченко В.М. Про роботу опорних шкіл писали Махно О.П. [2]., Пасько Л.М.,  Половенко О.В. [3]. На особливу увагу заслуговує методичний посібник Постельняк А.І. «Опорна школа» [5], у якому розкриваються актуальні питання формування, удосконалення планування і організації роботи опорних шкіл, широко представлено досвід роботи опорних шкіл Кіровоградської області.
         Мета дослідження. Мета публікації полягає у представленні досвіду роботи опорної школи району у формуванні професійної компетентності керівних та педагогічних кадрів, піднесенні ефективності використання її  творчого потенціалу в системі науково-методичної роботи з педагогічними кадрами.
         Виклад основного матеріалу дослідження. Новостародубська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів є опорною з актуальної науково-методичної проблеми «Розвиток та реалізація творчості вчителя в рамках внутрішкільної методичної роботи». Методична робота в закладі побудована на основі гуманізації й демократизації, реалізації особистісно орієнтованого підходу, широкої диференціації, використання нових, нестандартних форм і методів роботи з педагогічними кадрами по формуванню і збагаченню їх педагогічної культури, вдосконаленню педагогічної компетентності, що є основою, базою вчительської творчості.
      Професійну компетентність визначають як якісну характеристику ступеня оволодіння особистістю своєю професійною діяльністю, що передбачає  оцінку своїх особистих рис, оцінку своїх професійних знань, умінь і навичок.
       Бути компетентним – означає бути здатним мобілізувати в даній ситуації отримані знання і досвід. Компетентність передбачає поєднання здатності до творчого вирішення проблем і професійних умінь.
       За сучасних умов це орієнтація вчителя на оптимальне використання методів і прийомів, на виховання творчої індивідуальності через системний, комплексний і творчий процеси методичної роботи як школи  так і вчителя.     Саме в процесі методичної роботи формується та вдосконалюється професійна компетентність педагогів, що являється першим і головним завданням. Тому на його виконання направлена діяльність усіх структурних одиниць від педагогічної ради, методичних об’єднань і психолого-педагогічного семінару до методичних оперативок і консультацій.         Педагогічний колектив опорної  школи проводить багатоаспектну роботу у своєму регіоні, надаючи кваліфіковану методичну допомогу педколективам  шкіл району і педагогічним працівникам.
         Щороку проводяться 4-5 засідань районних семінарів-практикумів,  заняття міжшкільних методичних об’єднань, районної школи молодого вчителя,  педагогічні практикуми слухачів курсів підвищення кваліфікації і обласних семінарів:       - районний семінар-практикум учителів української мови та літератури з проблеми «Формування комунікативних навичок школярів як шлях реалізації вимог нових програм із української мови та літератури» (листопад 2014 року);      -  районний семінар-практикум учителів інформатики з проблеми: «Формування інформаційних компетентностей учнів на уроках інформатики як засіб розвитку творчих здібностей» (грудень 2014 року);          - районний семінар-практикум учителів світової літератури з проблеми «Використання елементів компаративістики на уроках світової літератури в умовах упровадження нових програм як шлях удосконалення умінь учнів аналізувати та інтерпретувати художній твір» (березень 2015 року);         -  обласний науково-практичний семінар педагогів-тренерів опорних шкіл із впровадження європейських стандартів превентивної освіти («Школа дружня до дитини») з проблеми «Партнерство громади, школи та батьківської громадськості як запорука успішного становлення і розвитку здоров'язбережувального освітнього середовища» (травень 2015 року);       -  районний семінар-практикум учителів фізичної культури з проблеми «Формування фізичних здібностей учнів шляхом впровадження інноваційних технологій» (травень 2015 року);     -  районний семінар-практикум учителів історії «Реалізація компетентнісого підходу на уроках історії як шлях розвитку особистості школяра» (грудень 2015 року);
-         заняття районної Школи молодого вчителя «На шляху до професіоналізму» (січень 2016 року);
-         районний семінар-практикум учителів фізики «Діяльнісний підхід до викладання фізики в умовах упровадження нового Державного стандарту» (березень 2016 року).          Педагоги району мають можливість відвідати уроки, виховні заходи, взяти участь у методичних заходах, інтерактивних заняттях, ознайомитись з досвідом роботи педколективу, окремих його членів, методичних підрозділів. База опорної школи широко використовується для проведення представницьких методичних заходів.
         З метою пропаганди досвіду роботи педколектив опорної школи  виступає з творчими звітами, презентує надбання на педагогічних виставках і ярмарках, Учителі є активними учасниками районних, обласних і всеукраїнських науково-практичних конференцій, інтернет-конференцій:
-         Обласний ярмарок  педагогічних ідей «Освітянські обрії Кіровоградщини – 2013» (серпень 2013 року, Пустовойтенко Р. М.);
-         Обласний ярмарок педагогічних ідей «Інформаційно-комунікаційна компетентність педагогів як умова забезпечення якісної освіти» (серпень 2014 року, Гончарук В. Д.);
-         Обласна науково-практична Інтернет-конференція «Методологічні аспекти використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі за програмою «Intel® Навчання для майбутнього» (2012 рік – Батаріна Т. В., Гущина І. В., 2013 рік – Батаріна Т. В., Гончарук В. Д., Дяченко С. Д., Пугач В. Р., Сагателян Н. Г.);-         Обласна Інтернет-конференція «Безпека дітей в Інтернеті: попередження, освіта, взаємодія» (2014 рік – Гончарук В. Д., Гущина І. В.; 2015 рік - Гончарук В. Д., Гущина І. В., Демченко С. О., Дяченко А. В.;  2016 рік -  Гончарук В. Д., Гущина І. В., Калмикова І. В.);
-         Обласна  науково-практична Інтернет-конференція, присвячена пам’яті О. Хмури (Хмурівські методичні читання):
-         «Технологія фахової майстерності: організація науково-дослідницької діяльності учнів у сучасній школі»  (2012 рік – Гончарук В.Д., Пугач В. Р.);
-         «Технологія фахової майстерності: тестові технології навчання у сучасній школі» (2013 рік – Гончарук В. Д., Короткова І. І, Максімова Л. М.);
-         «Технологія фахової майстерності: інновації в сучасній освіті» (2014 рік -   Короткова І.І.);
-         «Технологія фахової майстерності: електронні освітні ресурси та технології» (2015 рік –  Гончарук В. Д., Гущина І. В.);
-         Всеукраїнська конференція «Європейські стандарти превентивної освіти: досвід і перспективи». Презентація моделі превентивної освіти «Школа, дружня до дитини» (м. Київ, вересень 2014 року);
-         Обласна  Інтернет-конференція «Шляхи ефективного  впровадження освітніх технологій у навчальних закладах Кіровоградської області», (2015 рік – Гущина І. В.,  Калмикова І. В., Мосієнко Т. В.);
-         Всеукраїнська науково-методична Інтернет-конференція «Андрагогічні засади післядипломної освіти» (квітень 2015 року).
        Щороку педпрацівники закладу презентують свою майстерність на шкільних,  районних педагогічних конкурсах «Учитель року», «Класний керівник року», «Педагог-організатор року». За період 2012-2015 років у них взяли участь 12 вчителів, 4 стали переможцями районного і учасниками  обласного турів конкурсу.З метою пропаганди досвіду роботи педколектив опорної школи  став ефективніше використовувати друковані періодичні видання: за 2014-2015 роки надруковано 13 статей у методичних посібниках, збірках КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», «Педагогічному віснику». В режимі он-лайн розміщено 29 статей, розробок уроків і заходів у 2015 році та 13 – за перший квартал 2016 року.
        Ефективність роботи опорної школи значною мірою залежить від впровадження в систему навчання педагогічних кадрів інтерактивних форм і методів [5, 7]. У роботі з педагогічними кадрами на базі опорної школи добре зарекомендували себе такі форми й методи:-         педагогічні ярмарки;
-         аукціони педагогічних ідей;
-         ділові і рольові ігри;
-         панорами педагогічної майстерності;
-         панорами педагогічних ідей;
-         методичні фестивалі;
-         методичні мости;
-         психолого-педагогічні консиліуми, ігри та ін.
         У ході проведення цих заходів кожен член педколективу має змогу творчо реалізувати себе як фахівець, майстер, неповторна особистість. Все це є свідченням активізації роботи опорної школи, зростання її ролі в системі методичної роботи з педагогічними кадрами [4].       Особлива роль у виконанні запитів суспільства, школи належить керівникам методичної служби навчальних закладів – заступникам директорів з навчально-виховної роботи.       Протягом семи років на базі опорної Новостародубської ЗШ І-ІІІ ступенів працювала школа управлінської майстерності заступників директорів з навчально-виховної роботи з проблеми «Розвиток та реалізація педагогічної творчості в рамках внутрішкільної методичної роботи».      Мета роботи школи: теоретична та практична підготовка керівних кадрів (заступників директорів з НВР), спрямована на модернізацію системи внутрішкільної методичної роботи.       Успіх навчально-виховного процесу залежить від того, чи відмовиться методист, вчитель від стереотипів минулих часів. Дійсність вимагає позбутися звичних установок, шукати нові форми спілкування як з учнями, їхніми родинами так і з вчителями.       Як же готувати нового вчителя? Ці проблеми вирішували на заняттях школи управлінської майстерності заступників директорів. Заняття складалися з теоретичної і практичної частин та роботи між  засіданнями. Розглядалися питання, які є найбільш актуальними в роботі методиста:-         Інноваційні процеси в сучасній освіті.
-         Технологія навчання. Яку технологію обрати?
-         Інноваційні форми роботи з педагогічними кадрами.
-         Внутрішкільний контроль в системі методичної роботи  сучасної школи.
-         Техніка створення методичних заходів. Методичний конструктор.
-         Стилі роботи та професійне кредо сучасного вчителя.
-         Управління розвитком професійної компетентності вчителя.
-         Проектна технологія як інноваційний ресурс удосконалення методичної роботи.
-         Проектна діяльність учителя: аналіз, досвід, перспективи.
-         Активність як показник професіоналізму вчителя.
-         Дослідницька діяльність вчителя як складова  професійної компетентності вчителя.
       Слухачі школи були не пасивними, а активними учасниками методичних заходів за участю педагогічного колективу. Так наприклад, на занятті «Інноваційні процеси в сучасній освіті» заступники директорів стали учасниками дискусії про інновації в освіті. Ознайомилися з різноманітними освітніми технологіями та їх характерними ознаками. Визначили, що навчальний процес може бути організований  за трьома схемами: «від предмета», «від учня», «від учня» і «від предмета». Тому  і є три схеми організації навчально-виховного процесу.       Відповідаючи на питання «Яку технологію обрати?», прийшли до висновку, що педагогіка співробітництва з незначним нахилом у бік авторитарної - саме той, необхідний нам на нинішньому повороті історії варіант шкільних відносин, де учень і предмет однаково добре утримуються в полі зору.       Ознайомилися з діагностикою сформованості у вчителів умінь і здібностей для визначення ступеня готовності до інновацій, озброївшись тестами: «Ініціативність, здатність до організаторської діяльності», «Комунікативність та стиль спілкування з учнями», «Діагностика рівня саморозвитку педагога», «Узагальнююча діагностика з метою виявлення рівнів сформованості проектної культури вчителів». У питанні психологічної підготовки - вивчили позиції слухачів в системі міжособистісних відносин з метою визначення ролі завуча в колективі і позицію, яку б хотіли займати. Ознайомилися з десятьма заповідями відомого педагога Януша Корчака у відносинах з дітьми.       У практичній частині заняття - стали  учасниками  Методичного зльоту з проблеми «Проектна діяльність учителя: аналіз, досвід, перспективи»: апробували метод «Асоціації», «Куток», прослухали виступи з «Трибуни «консультантів», «Репортажів» з педагогічної майстерні методичних об’єднань, де ознайомилися із організацією проектної діяльності вчителів закладу та найцікавішими, найпродуктивнішими  проектами  вчителів. Визначили алгоритм навчального дослідження  учнів під час роботи над проектом за допомогою методу «Антивірус», у групах - сильні і слабкі сторони методу проектів.        У цілому робота школи дала позитивні результати. Слухачі ознайомилися з досвідом роботи заступників  директорів з навчально-виховної роботи шкіл району та за його межами, озброїлися новими знаннями з організації методичної роботи з вчителями, вдосконалили навички роботи за новими методиками у проведенні діагностування та методичних заходів, які зможуть спрямувати на розвиток творчості та досягнення високих результатів у своїх педагогічних колективах.        Висновки. Відповідно до вимог сьогодення, вважає С. Клепко, творча педагогічна робота повинна здійснюватися за формулою «кожний вчитель – це вчений, дослідник, який не просто засвоює одержувану інформацію, а висуває свої власні гіпотези, перевіряє їх на практиці, має свою маленьку педагогічну теорію» [5, 5]. Таку власну теорію, спрямовану на формування компетентного вчителя, розвиток творчого потенціалу як кожного педагога зокрема, так і всього педагогічного колективу має наша опорна школа.
         Якось старшокласниця запитала у одного директора: «Я хочу стати учителькою. Що для цього потрібно?». Відповідь була такою: «Потрібно любити дітей, тварин, квіти, потрібно вигнати з душі жовч і ніколи не страждати поганим настроєм, потрібно трепетно любити своїх батьків, потрібно навчитися співпереживати другим людям у їх біді, потрібно навчитися радіти чужому щастю, як своєму, потрібно відчувати істинне почуття захвату від зустрічі з прекрасним, потрібно любити книгу, музику, подорожі, друзів, потрібно хотіти і прагнути бути корисною. Все інше прийде». То ж безперечно, що опорна школа допомагає творчому зростанню керівників шкіл, учителів, спонукає їх до науково-дослідницької роботи, виховує вчителя-дослідника, творця, який зможе сформувати свій стиль роботи, власну технологію, систему діяльності, а отже бути конкурентоздатним і реалізованим. В цілому діяльність опорної школи спрямована на досягнення позитивних змін в модернізації і підвищенні результативності навчально-виховного процесу.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ       1. Положення про опорну школу.       2. Махно О.П. Опорна школа з питань національного виховання як одна із форм  науково-методичного забезпечення модернізації навчально-виховного процесу // Науково-методичний вісник. – 2006. – №1(42). – С. 232-247.       3. Половенко О.В. Оптимальна модель методичної роботи в сільській малокомплектній школі. – Кіровоград: Видавництво КОІППО імені Василя Сухомлинського, 2008. – 66 с.      4. Постельняк А.І. Імпульс до творчості. Сучасні підходи до організації методичної роботи в сільській школі. Методичний посібник. – Кіровоград, 2007. – 48 с.      5. Постельняк А.І. Опорна школа: Методичний посібник / А.І.Постельняк. – Кіровоград: Видавництво КОІППО імені Василя Сухомлинського, 2010. − 76 с.


Тренінг для вчителів історії "Компетентність учнів як результат навчальної діяльності"

Заняття школи молодого вчителя





9 коментарів:

  1. Стаття має великий практичний зміст. Розкрито методичний доробок опорної школи щодо формування професійної компетентності педагогічних кадрів, представлено власну теорію, спрямовану на формування компетентного вчителя. Презентовано форми і методи, які дозволяють активізувати участь педагогічного колективу в методичних заходах та сприяють розвитку творчого потенціалу як кожного педагога.

    ВідповістиВидалити
  2. У статті розкрито зміст і форми роботи опорної школи з питань організації методичної роботи. За стислим змістом відчувається клопітка, творча, вагома робота, спрямована на формування компетентного вчителя, розвиток творчого потенціалу педагогічного колективу. Стаття корисна практичними порадами щодо модернізації методичної роботи у навчальногму закладі,Цікавий і досвід роботи школи управлінської майстерності заступників директорів щкіл, адже саме від теоретичної та практичної підготовки керівників методичної роботи залежить успіх навчально-виховного процесу.

    ВідповістиВидалити
  3. Як слухач школи управлінської майстерності заступників директорів з навчально-виховної роботи хочу сказати, що досвід роботи Руслани Миронівни є сучасним, актуальним і дуже цікавим. Усі форми і методи, які використовуються у методичній роботі педколективу цієї школи, є результативними, що і підтверджують досягнення учителів. Стаття дуже цікава і актуальна!

    ВідповістиВидалити
  4. Дана стаття дуже змістовно висвітлює роботу опорної школи.
    Заслуговує на увагу методична функція у цій роботі. Руслана Миронівна натхнення і здоров"я Вам!!!

    ВідповістиВидалити
  5. Руслана Миронівна, активний слухач регіональної школи новаторства. Висвітлений досвід роботи є актуальним і сучасним. Заслуговує на увагу організація методичної роботи у закладі. Бажаю успіхів і творчого натхнення у реалізації інноваційних ідей!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Усе це може здійснити лише вчитель з високою професійною компетентністю, розвиненими творчими, дослідницькими здібностями, високим рівнем інтелектуального, духовно - морального потенціалу, конкурентноздатності, ерудованості, здібностей до безперервної освіти. Саме ці якості притаманні Руслані Миронівні.Дякую за статтю. Актуально, повчально, цікаво та змістовно!

      Видалити
  6. «Фахівець, майстер, неповторна особистість» - це все про Руслану Миронівну. А ще – сучасна, творча, ініціативна, креативна, комунікабельна.
    Усі заходи, що їх готує і проводить Руслана Миронівна для педагогів школи, округу, району, – сучасні, інтерактивні, інноваційні - сприяють підвищенню професійної компетентності, піднесенню ефективності науково-методичної роботи.
    Творчих Вам успіхів! Дякую за співпрацю!

    ВідповістиВидалити
  7. У статті представлено використання інтерактивних технологій у методичній роботі з педагогічними кадрами: сутність і види інтерактивних методів навчання, технологію підготовки та проведення інтерактивних форм нетрадиційних методичних заходів, систему роботи заступника директора з упровадження інтерактивних технологій. Дякую Вам, Руслано Миронівно, за Вашу працю.

    ВідповістиВидалити
  8. з цікавістю ознайомилася з дописом Руслани Миронівни. Стаття вражає глибоким змістом, інформаційною насиченістю, грунтовним аналізом роботи опорної школи. Багато ідей можна взяти на озброєння. Дякую.

    ВідповістиВидалити