Вітаємо учасників онлайн-семінару регіональної школи новаторства!

15 листопада 2016 р.

Чепельська Лариса Валеріївна

Стан і перспективи впровадження ІКТ в практику дошкільної освіти
Чепельська Лариса Валеріївна, методист методичного кабінету відділу освіти Гайворонської районної державної адміністрації

У статті розкривається проблема впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у дошкільну освіту, представлено досвід в провадження інформаційно-комунікаційних технологій в роботу дошкільних навчальних закладів міста Гайворона.

Сучасний період розвитку суспільства характеризується значним впливом на нього інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ). Невід'ємною і важливою частиною цих процесів є комп'ютеризація освіти. На сучасному етапі в Україні відбувається становлення нової системи освіти, орієнтованої на входження у світовий інформаційно-освітній простір. Цей процес супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії та практиці навчально-виховного процесу, пов'язаними із внесенням коректив у зміст технологій навчання, які повинні бути адекватними сучасним технічним можливостям та сприяти гармонійному входженню дитини в інформаційне суспільство. Комп'ютерні технології покликані стати невід'ємною частиною цілісного освітнього процесу та значно підвищити його ефективність. Тому рівень комп'ютеризації разом із кадровим і методичним забезпеченням навчального процесу є вирішальним показником оцінювання дієздатності сучасного дошкільного навчального закладу.
Необхідність застосування комп'ютерної техніки в освітньому процесі регламентовано нормативно-правовою базою. Так, у Державній національній програмі «Освіта України ХХІ століття» (розділ «Дошкільне виховання») визначено основні положення: «забезпечення розвитку освіти на основі нових прогресивних концепцій, запровадження у навчально-виховний процес сучасних педагогічних технологій та науково - методичних досягнень, підготовка нової генерації педагогічних кадрів, підвищення їх професіонального та загальнокультурного рівня». У Національній доктрині розвитку освіти (стаття IX) наголошено, що «пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, які забезпечують: подальше удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві».
Нормативні документи, що регламентують упровадження ІКТ у діяльність ДНЗ:
- Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства на 2007-2015 роки» від 9 січня 2007 року № 537^;
- Указ Президента України «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні» від 30 вересня 2010 року № 926/2010;
- Наказ МОН «Правила використання комп'ютерних програм у навчальних закладах» від 2 грудня 2004 року № 903;
- Розпорядження Кабінету Міністрів України "Про схвалення Концепції Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно - комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року" від 27 серпня 2010 року № 1822 р.
Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) - це сукупність програмних, технічних, комп'ютерних і комунікаційних засобів, а також способів та новаторських методів їхнього застосування для забезпечення високої ефективності й інформатизації освітнього процесу.
Інформатизація освітнього закладу - це впровадження інформаційних технологій в усі напрями і види освітньої діяльності.
До основних цілей інформатизації належать:
- підвищення якості, доступності та гнучкості освіти;
- підвищення ефективності управління;
- формування інформаційної культури.
Спосібі впровадження ІКТ в освітній процес ДНЗ:
- підготовка педагогів до набуття ними практичних навичок роботи в новому інформаційному середовищі;
- створення творчої групи вихователів для розробки, апробації та впровадження новітніх засобів навчання на базі ІКТ;
- розміщення розроблених вихователями навчальних матеріалів на власних веб-сайтах і сайті ДНЗ;
- планування роботи консультативних пунктів, семінарів, майстер-класів із використання ІКТ у навчально-виховному процесі;
- співпраця через інтернет-комунікації з колегами інших закладів та регіонів щодо проблем оптимізації навчального процесу засобами ІКТ.
Переваги використання засобів ІКТ в організації та плануванні діяльності ДНЗ:
- підвищення ефективності навчального процесу;
- можливість управління з використанням результатів попередньої діяльності;
- прийняття більш ефективних управлінських рішень;
- підвищення об'єктивності в оцінці діяльності педагогів;
- більш ефективне управління пізнавальною діяльністю вихованців;
- можливість прийняття більш виважених рішень, які стосуються підвищення результативності навчання;
- оперативний доступ до організаційної інформації стосовно діяльності дошкільного навчального закладу;
- економія як матеріальних, так і людських ресурсів;
- вільний час на вирішення важливих питань;
- скорочення обсягу рутинної роботи.
Нині особливого значення набуває усвідомлення сучасним педагогом-«дошкільником» принципово нових вимог до педагогічної діяльності, його готовність використовувати інформаційно-комунікаційні технології як допоміжний навчальний та виховний ресурс. Тож методична робота в ДНЗ має бути спрямована на розв'язання таких завдань, як:
- підвищення професійного рівня педагогів шляхом реалізації безперервної освіти;
- сприяння зниженню психологічної напруги при освоєнні комп'ютерної техніки;
- розробка відповідного навчально-методичного забезпечення для використання інформаційно - пошукових систем, мультимедійних, телекомунікаційних та мережевих технологій;
- формування інформаційної культури педагогічних працівників;
- підготовка педагогів до практичного використання засобів ІКТ у своїй професійній діяльності;
- систематизація, оновлення та поповнення інформаційних ресурсів;
- розробка й апробація технологій мультимедійного супроводу освітнього процесу;
- розширення використання ІКТ у роботі з батьками;
- розробка системи консультативної методичної підтримки з метою підвищення інформаційної компетентності педагогів;
- створення банку комп'ютерних навчальних програм, дидактичних та методичних матеріалів із використання ІКТ у роботі ДНЗ;
- створення комплексної інтегрованої моделі організації методичної роботи з педагогічними кадрами.
Для вдосконалення навичок користування комп'ютером, підвищення ІКТ-компетентності педагогічних працівників, стимулювання обміну найкращим досвідом, пошуку нових творчих методів і прийомів використання інформаційних технологій в освітньому процесі ДНЗ доцільно організувати конкурси для педагогів, наприклад:
- цифрових презентацій «Моя група»;
- електронних методичних матеріалів і презентацій для занять;
- інформаційних буклетів для батьків, виконаних за допомогою програми Microsoft Office Publisher;
- електронних групових газет.
Нині кожен дошкільний заклад міста Гайворона активно залучає родини своїх вихованців до співпраці, визнаючиїх рівноцінними партнерами у відповідальній справі виховання дітей. Розширити можливості спілкування з батьками допомагають електронні засоби інформування, які є ефективним джерелом отримання інформації. Раніше батьки вихованців ДНЗ отримували дані про розвиток та виховання дітей у куточках для батьків - зі стендів, ширм, папок-пересувок, дбайливо виготовлених вихователями власноруч, а сьогодні вони віддають перевагу іншим джерелам, які щедро дарує інтернет. Перед дошкільними навчальними закладами стоять завдання щодо використання ІКТ в роботі з батьками вихованців:
1. Залучати батьків до участі у виховному процесі дошкільного навчального закладу.
2. Надавати можливість отримувати інформацію про розвиток своєї дитини більш зручним способом комунікації (інформаційні стенди, сайти).
3. Пропагувати систему педагогічних знань через використання ІКТ.
Саме тому педагогічні колективи Гайворонських дошкільних навчальних закладів відчули потребу більш поглиблено зайнятися проблемою використання інноваційних технологій в роботі над всебічним розвитком здібностей дітей дошкільного віку. Особливо зацікавилася цією проблемою вихователь Гайворонського ДНЗ № 3 "Калинка" Кушпела Анастасія Володимирівна. На протязі двох останніх років вивчався її досвід роботи з даної проблеми. Реалізацію поставлених завдань Анастасія Володимирівна почала із самоосвіти, оскільки сучасне життя спонукає до урізноманітнення та оновлення методів та форм роботи з дітьми (https://drive.google.com/drive/folders/0Bwl9Xs0In0EIV0VaTXYwdW5UUDQ?usp=sharing). Керуючись основними державними документами, які націлюють педагогів на те, що одним з головних завдань дошкільної освіти є всебічний розвиток особистості, вона вирішила поглиблено працювати над розвитком уяви, мислення, пам'яті, розумових здібностей малюків (при цьому, звичайно, враховувала і вікові відмінності дітей). З цією метою у своїй роботі Анастасія Володимирівна використовує інноваційні педагогічні технології, постійно працює з програмами MicrosoftOffice (PowerPoint, MicrosoftWord, MicrosoftPublish), Opera (або InternetExplorer), WindowsMovieMaker. Неодноразово ділилася своїми надбаннями та виступала перед колегами ДНЗ № 3 на семінарі по використанню інноваційних технологій на тему: "Використання інформаційно–комунікаційних технологій в освітній роботі з дітьми в ДНЗ".
З метою підвищення рівня володіння ІКТ вихователями методистом методичного кабінету розроблено презентації, які містять дидактичний матеріал щодо проведення занять в садочку, рекомендації щодо роботи з батьками, щодо поліпшення навичок спілкування учнів та розвиток їх мовлення (https://drive.google.com/drive/folders/0Bwl9Xs0In0EId0lhdHY5NVZacms?usp=sharing ).
У результаті впровадження в роботу дошкільних навчальних закладів ІКТ можна очікувати такі результати:
1. Підвищення ефективності процесу навчання.
2. Активізація пізнавальної діяльності дітей.
3. Підвищення рівня професійної майстерності педагогів.
4. Виявлення рівня психолого-педагогічної компетенції батьків.
5. Створення єдиного інформаційного середовища.
6.Створення активної, працездатної системи підтримки сімейного виховання через використання ІКТ.
7. Забезпечення активної участі батьків в освітньо - виховному процесі ДНЗ.
8. Підвищення педагогічної культури членів родин вихованців.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Базовий компонент дошкільної освіти (нова редакція) // Дошкільне виховання. - 2012. - № 7. - С. 4-19.
2. Впевнений старт : програма розвитку дітей старшого дошкільного віку // Палітра педагога. - 2012. - № 3. - С. 3-25.
3. Воронковська М. О. Використання інформаційних технологій у дошкільній освіті / М. О. Воронковська, Т. А. Сиротенко, С. В. Панченко // Дошкільний навчальний заклад. - 2012. - № 3. - С. 2-12.
4. Галяпа М. М. Портфоліо як засіб самовдосконалення педагога / М. М. Галяпа // Вихователь-методист дошкільного закладу. - 2011. - № 1. - С. 22-27.
5. Єресько О. Освіта в Україні: курс - на ефективне використання інформаційно-комунікаційних технологій / О. Єресько // Вихователь-методист дошкільного закладу. - 2012. - № 1. - С. 4-5.
6. Ільченко Т. В. Розширюємо можливості спілкування з батьками: електронні засоби інформування / Т. В. Ільченко // Вихователь-методист дошкільного закладу. - 2012. - № 3. - С. 20-23.
7. Мотурнак Є. Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному закладі / Є. Мотурнак // Практика управління закладом освіти. - 2012. - № 5. - 21 С..
8. Панченко А.с Модернізація освітнього процесу у ДНЗ в умовах інформатизації освіти / А. Панченко // Вихователь - методист дошкільного закладу. - 2012. - № 1. - С. 11-15.
9. Петрова О. Удосконалення інформаційно-комунікаційної компетентності педагогів дошкільного навчального закладу /
О. Петрова, Л. Погорєлова // Вихователь-методист дошкільного закладу. - 2012. - № 5. - С. 71-77.
10. Свириденко О. Навчання ХХІ століття: ІКТ-компетентность педагогів / О. Свириденко // Вихователь-методист дошкільного закладу. - 2012. - № 1. - С. 7-
11. Свириденко О. Особливості використання програмного забезпечення у навчальних закладах / О. Свириденко // Практика управління закладом освіти. - 2012. - № 5. - С. 29.
12. Стойко О. Інформаційно-комунікаційні технології в роботі дитсадка / О. Стойко, Є. Ліпанова // Палітра педагога. - 2012. - № 6. - С. 5-7.

3 коментарі:

  1. Використовувати ІКТ в роботі вихователя ДНЗ важче, ніж вчителю. Приємно, що в Гайворонському районі є вихователі, які працюють над підвищенням свого фахового рівня та, які прагнуть зробити навчальний процес в ДНЗ цікавішим, різноманітнішим.
    Дякую за змістовну статтю! Продовжуйте роботу щодо формування ІКТ-компетентності вихователів ДНЗ.

    ВідповістиВидалити
  2. Впровадження ІКТ в практику роботи ДНЗ є дуже актуальним. Дякуємо за цікавий досвід роботи , особливо за змістовні та корисні презентації. Будемо використовувати їх в роботі ДНЗ нашого міста.

    ВідповістиВидалити
  3. Практика роботи ДНЗ є дуже актуальним питанням. Дізналась багато цікавої та потрібної інформації. Творчих успіхів, дякую!

    ВідповістиВидалити