Чирва Інна Миколаївна, заступник директора з навчально-виховної роботи комунального закладу «Петрівське навчально-виховне об’єднання «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - гімназія» Петрівської районної ради Кіровоградської області
У даній статті розглядаються сучасні засоби
удосконалення
професійної майстерності педагогічних працівників на основі використання
інформаційно-комунікаційних технологій та потенційних можливостей мережі
Інтернет
Бурхливий розвиток програмно-технічних
засобів створення, збереження й обробки інформації у світі дедалі швидше змінює
орієнтації сучасного суспільства. Входження інформаційно-комунікаційних
технологій у різні сфери діяльності людини не оминає і галузь освіти. У зв’язку
з цим особливого значення набуває переорієнтація мислення сучасного вчителя на
усвідомлення принципово нових вимог до його педагогічної діяльності, готовність
використовувати інформаційно-комунікаційні технології як ефективний навчальний ресурс.Світова
практика підтверджує можливість покращення освіти на основі використання
методів і засобів інформаційних комп’ютерних технологій.
Комп’ютерну
грамотність на сьогоднішній день слід розглядати як критерій загальної
професійної підготовки вчителя, який повинен володіти основними поняттями та
термінами інформатики, розуміти будову і принципи роботи комп’ютерної
системи, вдосконалювати навички практичного використання програмного
забезпечення. Сучасний рівень розвитку ІКТ значно розширює можливості доступу
до інформації для учителів та учнів, створює середовище, метою якого є
підготовка майбутнього покоління до життя в інформаційному суспільстві. Тому
нині є актуальною проблема формування і розвитку інформаційної компетентності
вчителя[1].
Питання інформаційно-комунікаційної компетентності
учителів розглядали вітчизняні (Попович Н.М., Собко Л.Г., Спірін О.М.) та
зарубіжні (Котенко В.В., Сурменко С.Л., Горохова Р.І., Я. Веб (IanWebb), Т. Довнес
(ToniDownes)) науковці,
бо в сучасних реаліях розвитку інформаційного суспільства вона стає надто
актуальною і визнана європейським співтовариством частиною процесу реформування
систем освіти у країнах світу [2].
Підвищення
професійного рівня вчителя, освоєння нових освітніх технологійсьогодні виявляються
безпосередньо пов’язаними з інформаційними та комунікаційними технологіями,
тому вчитель повинен набути так званої «подвійної компетенції», тобто, крім
суто традиційних професійних знань, мати сучасні знання та навички роботи з інформаційними
технологіями. Це знаходить відображення в інформаційно-комунікаційній
компетентності, котра є показником його професійної майстерності[3, с 75].
Слід зазначити, що ІКТ-компетентним учителем вважають
не лише того, у якого є різні посвідчення про відповідну ІКТ-підготовку, а і
наявні знання і вміння втілювати ці знання в педагогічну діяльність.Володіння ІКТ стало критерієм загальної грамотності особистості.
Організація методичної роботи в навчальному закладі спрямована на
підвищення професійної компетентності педагогів, вивчення та впровадження в
практику роботи сучасних досягнень психолого – педагогічної науки, розвитку
ініціативи й творчості учителів. Поряд з традиційними колективними та груповими
формами методичної роботи важливого значення набуває організація індивідуальної
самоосвітньої діяльності учителів.
Застосування інформаційно-комунікаційних технологій сприяє активному
навчанню вчителів, заснованому на самостійній творчій роботі, використанню
мультимедійних матеріалів, пошук необхідної інформації в мережі Інтернет,
обліку інформації, творчому та практичному мисленню.
Одним із пріоритетних напрямків
організації безперервної освіти педагогів
на сучасному етапі є дистанційна освіта. Різноманітні форми
онлайн-навчання дозволяють дистанційно отримувати знання в різних напрямках, набувати нові навички та
вміння. Інтернет
із його можливостями значно розширює простір
самовдосконалення
педагога, сприяє комунікації через спілкування електронною поштою, участь у
чатах, форумах, майстер-класах, тематичних відео-конференціях, вебінарах, семінарах
[4], створює умови для оволодіння передовим педагогічним досвідом
педагогів-новаторів, для ознайомлення з науково-педагогічними новинками,
матеріалами різноманітних зустрічей, конференцій.Завдяки таким формам дистанційної освіти, стають
доступні вузькоспеціалізовані онлайн-курси і консультації провідних фахівців з
географічно віддалених від слухача місць, на що не завжди можна розраховувати у
традиційній системі навчання.
З’явилися
нові можливості і для презентації та поширення власних надбань педагогічними
працівниками.
Інтернет надає вчителям унікальну можливість проявити свій професіоналізм,
організувати свою професійну діяльність в мережі, обмінюватися досвідом з
колегами. Для цього використовуються наступні способи: створення особистих
сайтів і блогів, використання ресурсів мережі, участь в мережевих
співтовариствах. В даний час існує досить багато інтернет-ресурсів, що надають
можливість об'єднання і спілкування за професійною ознакою. Способом професійного спілкування в мережі є
мережеві співтовариства вчителів. Мережеві співтовариства або об'єднання
вчителів – це нова форма організаціїпрофесійної діяльності в мережі. Участь в
професійних мережевих об'єднаннях дозволяє вчителям, що живуть в різних
куточках однієї країни, спілкуватися один з одним, вирішувати професійні
питання, реалізовувати себе і підвищувати свій професійний рівень. Отже, найпростіший спосіб поширення досвіду
за допомогою мережі Інтернет – це реєструватися на будь-якому освітньому сайті.Де
можна додавати будь-яку розробку, а так само знайомитися з матеріалами інших
членів співтовариства, залишати і отримувати коментарі.
Отже,
інформаційно-комунікаційна компетентність як один із засобівсамовдосконалення є
необхідною умовою формування професійної компетентності педагогів у разі, якщо
самовдосконалення – не самоціль педагогів, а сходинка на шляху професійного
зростання педагога, який має забезпечити якість освіти.
Література
1. Формування та розвиток ІКТ-компетентності
педагогів[Електронний ресурс]. – Режим доступу
http://school2g.ucoz.ru/blog - Заголовок з екрану.
2.
Європейські норми та стандарти компетентності учителів у сфері інформаційно-комунікаційних
технологій [Електронний ресурс]. – Режим
доступу: http://pcti-ketrin.blogspot.ru/2009/03/blog-post_17.html - Заголовок з
екрану.
3.
Г.Дегтярьова
Інформаційно-комунікаційна компетентність педагога як засіб професійного самовдосконалення- Педагогічні науки. 2015. № 64
4.
Професійне самовдосконалення педагога через
всесвітню інформаційну мережу [Електронний ресурс]. – Режим доступу:
http://wikilic.org.ua
Погоджуюся і підтримую автора статті в тому, що підвищення професійної компетентності вчителя повинно стати не самоціллю, коли вчитель один раз на п*ять років від курсів до курсів підвищує свою кваліфікацію, а постійною потребою пошуку і професійного вдосконалення.І допоможе йому в цьому - інформаційна педагогічна мережа.
ВідповістиВидалитиВважаю актуальною думку про те, що застосування інформаційно-комунікаційних технологій сприяє активному навчанню вчителів, заснованому на самостійній творчій роботі, використанню мультимедійних матеріалів. Сучасний вчитель має можливість підвищувати свій професійний рівень постійно і відповідно до своїх потреб.
ВідповістиВидалитиПредставлений досвід роботи навчального закладу стане у нагоді педагогічним працівникам.Бажаю творчих успіхів!
ВідповістиВидалитиПредставлений досвід роботи навчального закладу стане у нагоді педагогічним працівникам.Бажаю творчих успіхів!
ВідповістиВидалитиСтаття актуальна. Тому що сучасний вчитель повинен бути ІКТ "підкованим".
ВідповістиВидалити